Annonce
Femern

Danmarkshistorie: Har udgravet 15 millioner kubikmeter jord, sten og sand

Femern Bælt-tunnelen kommer til at bestå af i alt 79 elementer, der er 217 meter lange og vejer 73.500 ton. Nu er renden, elementerne skal ligge i, færdig. Foto: Femern A/S
Hele 15 millioner kubikmeter materiale har FBC fjernet fra havbunden.

Den 18 kilometer lange rende tunnelelementerne skal ligge i, står nu færdig. Og som alt andet ved det gigantiske Femern-projekt, er det astronomiske tal, vi er oppe i.

Hele 15 millioner kubikmeter jord, sten og sand har det hollandske konsortium FBC fjernet for at gøre plads til alle elementerne, hvilket ifølge Pedro da Silva Jørgensen, teknisk vicedirektør i Femern A/S, gør det til den "ubetinget største udgravning i Danmarks historie"

- Det har været en vanskelig opgave. Undergrunden mellem Danmark og Tyskland er en kompleks blanding af forskellige jordarter fra sand til hårdt moræne-ler. Det har givet nogle spændende udfordringer undervejs, som det er lykkedes at løse i samarbejde med vores entreprenører. Derfor er vi glade og stolte over, at vi nu er i mål, siger den tekniske vicedirektør i en pressemeddelelse fra Femern A/S.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Enorme granitblokke

I de sidste tre år har FBC, der består af selskaberne Boskalis og Van Oord, fjernet de mange millioner kubikmeter materiale. Og i den mest intense fase af arbejdet har en flåde på 70 fartøjer arbejdet med renden.

Enorme granitblokke fra istiden har de mange arbejdsfartøjer blandet andet kæmpet sig igennem for at skabe tunnelrenden. Den største af dem vejede intet mindre end 70 ton.

Og flåden bestod blandt andet af rendegravere, specialudviklede gravepontoner og specialfartøjer til at rydde kampesten.

- På alle disse fartøjer foretog vi nødvendige forbedringer for at håndtere de vanskelige jordtyper på store dybder og få arbejdet gjort til tiden. Under hele projektet var sikkerheden for vores medarbejdere og underleverandører i højsædet, og vi er derfor ikke kun stolte og begejstrede over færdiggørelsen af tunnelgraven, men også over, at vi for nylig har opnået en stor milepæl inden for sikkerhed, siger Bart Pröpper, projektdirektør for FBC, i pressemeddelelsen

Størstedelen af den udgravede jord kommer til at ligge bag digerne ved Rødbyhavn, hvor der i fremtiden kommer til at var erstatningsnatur og rekreative områder.

  • Femern Bælt-tunnelen kommer til at bestå af i alt 79 elementer, der er 217 meter lange og vejer 73.500 ton. Nu er renden, elementerne skal ligge i, færdig. Foto: Femern A/S
Annonce
Femern

Medie: 41-årig dræbt i ulykke på Femern-byggeplads

Annonce
Annonce
Lolland

Lokal kirke får over 700.000 kroner til istandsættelse

112

Butikstyve scannede selv - men de glemte noget

112

Skib i brand i Køge - røg driver ind over byen

Indland

EasyPark får millionbøde: Oplyste ikke tilstrækkeligt om gebyr

Femern

Medie: 41-årig dræbt i ulykke på Femern-byggeplads

Dølle

Husker du? Når damerne går fest-amok

112

Fuld og påvirket mand blev stoppet to gange på to timer

Sport

Skæbnekamp for NFH: - Det vil være en kæmpe skuffelse

Lolland

Vestas udvider i Nakskov og søger ansatte

Lokal nyt

TV2 Øst-direktør færdig: Her er afløseren

112

Se video af voldsom bådbrand: - Det så grimt ud

Guldborgsund

Ny redningsbåd til Gedser endelig i udbud

112

Se video: Voldsom brand i havn i nat - tre både udbrændt

Dølle

Dansk toppolitiker besøger Dølle

Indland

Sjællændere indtager frontlinjen i kampen mod sjælden flåtvirus

Annonce
Annonce
Guldborgsund

18-årige Mie blev tabt i psykiatrien: Det blev enden på hendes liv

Udland

Fire betjente er dræbt i skyderi i amerikansk forstad

112

20-årig mand er død efter soloulykke

Indland

Kammeradvokat lægger op til sanktioner i Folketinget efter mail-snageri

Maribo

Christina siger stop: Lukker sin forretning efter 14 år

Guldborgsund

Tekniske problemer: Bro lukket

Guldborgsund

Fra Lolland til Vendsyssel: Blomsterkongen Mark erobrer Nordjylland