Et stort skridt i danmarkshistoriens største infrastrukturprojekt er for nylig blevet taget.
Den første del af tunnelen, der skal krydse Femern Bælt, ligger nu under vand. Det skriver Femern A/S i en pressemeddelelse.
Et ydre, midlertidigt dige har holdt vandet ud, mens man har bygget indgangen til tunnelen på Lolland. Indgangen, der også kaldes tunnelportalen, forbinder landanlægget med selve tunnelen under vandet.
Nu er der blevet etableret et permanent dige på tværs over tunnelportalen. Der er blevet lukket vand ind i lommen mellem det midlertidige dige og det nye dige, og derfor ligger den første del af tunnelen nu under vand bag det midlertidige dige.
Det blev gjort i løbet af påsken. Tunnelen ligger på en vanddybde på cirka 12 meter.
Næste skridt er at fjerne det midlertidige dige, så det i stedet er det permanente dige, der udgør kystlinjen.
Man forventer at koble det første tunnelelement på fra havsiden i løbet af 2024.