Annonce
Lokal nyt

Testkørsel: Peugeot 208 er en rigtig fin bil

Peugeot 208 er en meget flot bil - både inde og ude. Pressefoto.
Ugeavisen tog en tur i den nyeste Peugeot 208 i udstyrsvarianten ”Allure”, der lige nu er den billigste variant af det franske bilmærke. Og der var ikke ret meget at udsætte på bilen, der både er til de smarte enlige og par – og til de små familier.

BILTEST: Det første indtryk vejer tungest. Sådan har ingeniørerne formentlig tænkt, da de designede Peugeot 208, som ser fantastisk ud med flotte paneler, lækkert indtræk – og noget så genialt som flotte knapper til den daglige betjening. Bilen åbner, allerede inden man når hen til bilen. Og vel placeret i sædet får man en venlig hjælpebesked i displayet. ”Kobl ud og tryk på start”, lyder det oplagt, hvorefter jeg adlyder og får liv i maskinen, der brummer velvilligt og orienterer mig om, at parkeringsbremsen automatisk frakobles, når jeg begynder at køre.

Det gør jeg dog ikke lige med det samme, for først skal mobiltelefonen tilkobles, inden man kan få liv i navigationen på bilen. Det er helt perfekt, for så kender bilen med det samme alle mine kontakter og typiske destinationer. Man kan oven i købet bede bilen starte min seneste podcast, da mange apps understøttes fra mobilen. Men da jeg tænder fartkontrol-appen fra Saphe, bryder det hele sammen. Jeg har åbenbart ikke betalt for at bruge Saphe med CarPlay, og prisen er i stedet at skulle genstarte det hele.

Men nu går det så derudaf – gennem Nykøbings gader – og det er bestemt en fornøjelse. Bilen fylder ikke så meget på vejen, så man suser nemt rundt i trafikken. Motorens 100 hestekræfter er ikke prangende, men der er kræfter nok til alt det nødvendige – også til en overhaling eller to, da bilen trækker videre ud ad landevejen, hvor vi kan teste betjeningen af de forskellige funktioner under lidt roligere forhold.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Rigeligt med knapper

Og her bemærker man hurtigt, at bilen virkelig er gennemtænkt. Mens andre biler ofte har alt for mange funktioner henlagt til betjening på en skærm, så er der knapper til funktioner som bagrudevarmer, sædevarme, aktivering af aircondition samt lydstyrke og valg af kanaler på radioen. Jeg savner dog mulighed for at kunne justere klimaet uden brug af skærmen, men det kræver kun ét klik på skærmen at komme ind i menuen til klimaanlægget, hvor man kan vælge blæserstyrke, temperatur og vejen ind til indblæsningen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

God til motorvej

Længere fremme drejer bilen nu ned på motorvejen, så dækstøj og vindstøjen kan blive testet. Det er i dag ikke den mest blæsende dag, men nogen vind er der da, og den generer ikke mærkbart. Man mærker slet ikke vinden trække i kabinen – og støjniveuet er også noget af det laveste, jeg har oplevet i denne klasse. Man kan helt sikkert køre både 140 og 150 kilometer i timen uden at blive træt i hovedet. Hastigheden kan i øvrigt holdes utroligt nemt takket være fartpiloten, der er sidder på en kontakt der minder om kontakten til blinklyset. Visse andre biler har fartpiloten siddende oppe på rattet, og det er ikke optimalt, da man så skal flytte blikket for at finde kontakten.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Vognbanehjælp mest til nød

I dag er det næsten umuligt at få en bil, der ikke har systemer til at holde bilen i den rette vognbane, og Peugeot 206 er ingen undtagelse. Når man har kørt et stykke på motorvejen, så ”opdager” bilen vejstriberne, som bilen – for det meste – holder sig inden for. Alligevel undrer jeg mig lidt over værdien af funktionen, for lader man bilen styre – med hænderne på rattet naturligvis – så slingrer den fra side til side mellem de to yderpunkter i stedet for at holde sig præcis i midten. Og man kan ikke være sikker på, om bilen ”mister overblikket” over striberne lidt længere fremme og kobler fra. Men funktionen forstyrrer ikke noget særligt. Og måske kan den redde en træt bilist eller to en heldig dag, de falder i søvn bag rattet og vågner brat op, når bilen retter bilen op og alarmen hyler.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Godt musikanlæg

Når man er vant til at høre sine podcasts i en gammel Kia Rio, hvor jeg ofte vælger hovedtelefonerne i stedet, så er det et fremskridt at sidde i en bil med et meget bedre lydanlæg. Lyden er krystalklar, og tænder man for radioen, er både bas og diskant bestemt i en kvalitet, der også vil tilfredsstille dem, der er lidt mere krævende end gennemsnittet. Og det gælder også i høj fart.

Telefonopkald fra bilen fungerer også upåklageligt, omend biler af uransagelige årsager ikke kan hitte ud af at køre lydstyrkerne ind på samme niveau på både podcasts og taleopkald. Irriterende at være nødt til at justere manuelt, når man skifter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Køreglæde og campingvogn

Men unoderne er detaljer, når det vigtigste er og bliver køreglæden. Og det leverer bilen bestemt. Den er lille og vågen, ligger perfekt på vejen, vender på en tallerken - og fungerer i det store og hele bare som den skal. En fiks detalje er, at rattet kan justeres temmelig langt ned. Så skal man bare læne sædet et stykke tilbage og rykke rattet helt i bund. Så er der adgang til at køre i timevis uden at blive træt. Eneste ulempe ved den strategi er dog, at der så ikke bliver plads på bagsædet bag føreren. Men vælger man en mere opret kørestilling, så er der heldigvis rigeligt med plads til voksne både på forsæder og bagsæder.

Bagagerummet er i øvrigt også fint til den lille familie i det daglige, men store kufferter rækker pladsen ikke til. Men så kan man jo overveje at lægge et sæde ned – eller måske montere anhængertræk. Hele 1200 kilo kan den trække på krogen, og dermed kan man også tage på campingferie med en mindre vogn på slæb.

Dermed er bilen langtidsholdbar til langt de fleste formål. Og så gør det jo ikke noget, at den kører 19,6 kilometer på literen og kun koster 550 kroner i halvårlig ejerafgift.

Bilen kan på Lolland-Falster købes hos Schulz Biler i Nykøbing samt hos Clausen og Larsen i Sakskøbing.

  • Peugeot 208 er en meget flot bil - både inde og ude. Pressefoto.
Annonce
Sport

Sådan! Turpal videre i Istanbul efter gyser

Guldborgsund

Massivt behov: Deler over 500 måltider ud

Annonce
Annonce
Sport

Sådan! Turpal videre i Istanbul efter gyser

Sport

Mirakuløst comeback: Fantastiske René klar til sit fjerde OL

Guldborgsund

Massivt behov: Deler over 500 måltider ud

Sport

Kems kamp: - Jeg har masser af tilbud liggende

Lolland

Cykelkometen Nicklas triumferer: - Det her er sindssygt

Lolland

"Øjebæ" og "spild af penge": Raser over nyt milliondyrt vartegn

Sport

Nederlag til reservespækket Esbjerg-hold: - Ikke bekymrende

Sundhed

Har ingen tillid til forkvinden: Nu er hun færdig

Sport

NFH taber til Team Esbjergs reserver

Rødby

Politiet på pletten: Snorksov i varerummet

Guldborgsund

Salam kaster sig ind i kampen: - Det investerer i folkedrabet

Udland

Israelsk invasion får USA til at bremse bombeleverance

112

Voldsom brand ved motorvejen: - Han skulle ud i en fart

Lolland

Skræmmende analyse: - De skal gå på gaden og protestere

112

Politiet brugte deres næse: Og så blev tre anholdt

Sport

Efter enorm skuffelse: - Det bliver en hård omgang

Annonce
Annonce
Refa

Skralde-undren: Hvornår får jeg de nye poser?

Guldborgsund

Konservative har fundet deres borgmesterkandidat

Leder

Et skoleeksempel på social darwinisme

Lolland-Falster

Opdaget i supermarkedet: Butikstyv gik ud med mayonnaise under armen

Lolland-Falster

Penge-festen fortsætter - men ét projekt kostede banken flere millioner

Erhverv

Hvordan tjekker jeg, om min nye chef er ok?

Indland

Arbejdsuge på fire dage kan presse børnefamiliers hverdage