Annonce
Lolland Falster 2020

Digitalisering i detailen tages til næste niveau

Forretningschef Thomas Rasmussen, Handel og oplevelser i Business Lolland-Falster. Foto: Business LF

De digitalisede detailhandelsforretninger buldrer derudaf, lyder det fra Business LF

En lang række detailhandelsforretninger på Lolland-Falster har igangsat en proces, hvor fokus på digitalisering også er en del af forretningsgrundlaget.

Cirka 80 virksomheder har ifølge forretningschef Thomas Rasmussen, Business Lolland-Falster, deltaget i digitaliseringsforløb, som Celf og Business Lolland-Falster har samarbejdet om, hvor det handler om at få etableret en webshop og være til stede på de sociale medier.

- Jeg kan konstatere, at de virksomheder og forretninger, der er digitaliserede, buldrer derudaf. Der er også en gruppe, der er begyndt i det små, og så er der en gruppe, der træffer en beslutning om at holde fast i den fysiske butik, fortæller Thomas Rasmussen.

En af de største udfordringer for de digitaliserede forretninger er at holde fokus på den digitale del.

- Da forretningerne var nedlukkede, gav det sig selv at holde fuld fokus på det digitale salg og den omsætning, der fulgte. Men efterhåndende som hverdagens travlhed er tilbage i de fysiske butikker, så kan det være svært at holde momentum digitalt, forklarer Thomas Rasmussen.

Han peger på, at det er vigtigt, at der også i den digitale del af forretningen bliver prioriteret tid og ressourcer for at udnytte potentielt bedst muligt.

Masterclass

Derfor udbyder Business Lolland-Falster fra efteråret nye forløb for de virksomheder, der har været igennem en digitaliseringsproces.

- Vi kalder forløbet for Masterclass. Vi har fået en del tilkendegivelser i retning af øget behov for netop at kunne sætte struktur på den digitaliserede del af forretningen, og værktøjer til at tage processen skridtet videre. Blandt andet i forhold til yderligere involvering af medarbejderne. Samtidig samler vi også op på, hvordan megatrends ser ud med fokus på, hvad der kommer til at ske om to-tre år, fortæller Thomas Rasmussen.

Han oplever, at en stor del af de digitaliserede forretninger har skabt et marked, der rækker udover lokalområdet.

- Der er flere, der er begyndt at skabe sig en ikke uvæsentlig del af omsætningen på nethandel, hvor kunderne ikke bor på Lolland-Falster, siger han og påpeger, at endnu flere forretningsdrivende med fordel vil kunne satse på en fremtid, hvor forretningen i høj grad også er til stede digitalt.

  • Forretningschef Thomas Rasmussen, Handel og oplevelser i Business Lolland-Falster. Foto: Business LF
Annonce
Annonce
Annonce
Sport

Kems kamp: - Det er selvfølgelig et slag i maven

Lolland

"Øjebæ" og "spild af penge": Raser over nyt milliondyrt vartegn

Sport

Klart den hurtigste: Nu er René Holten Poulsen tæt på OL-drømmen

Lolland

Cykelkometen Nicklas triumferer: - Det her er sindssygt

Lokal nyt

Turpal i kvartfinalen: Følg OL-kval her

Sport

Nederlag til reservespækket Esbjerg-hold: - Ikke bekymrende

Sundhed

Har ingen tillid til forkvinden: Nu er hun færdig

Sport

NFH taber til Team Esbjergs reserver

Guldborgsund

Salam kaster sig ind i kampen: - Det investerer i folkedrabet

Udland

Israelsk invasion får USA til at bremse bombeleverance

Rødby

Politiet på pletten: Snorksov i varerummet

112

Voldsom brand ved motorvejen: - Han skulle ud i en fart

Lolland

Skræmmende analyse: - De skal gå på gaden og protestere

112

Politiet brugte deres næse: Og så blev tre anholdt

Sport

Efter enorm skuffelse: - Det bliver en hård omgang

Annonce
Annonce
Refa

Skralde-undren: Hvornår får jeg de nye poser?

Guldborgsund

Konservative har fundet deres borgmesterkandidat

Leder

Et skoleeksempel på social darwinisme

Lolland-Falster

Opdaget i supermarkedet: Butikstyv gik ud med mayonnaise under armen

Lolland-Falster

Penge-festen fortsætter - men ét projekt kostede banken flere millioner

Erhverv

Hvordan tjekker jeg, om min nye chef er ok?

Indland

Arbejdsuge på fire dage kan presse børnefamiliers hverdage