Annonce
Lolland Falster 2020

Logistikken er blevet mere bøvlet

Med en ny miljøzone, der blev indført i København 1. juli 2020, blev det forbudt at køre ind i Hovedstaden i en ældre diesel-varevogn. Medmindre der er installeret et dieselpartikelfilter. Foto: Anders Knudsen/Arkiv

Hos kyllingeproducenten Dalbakkegård er der endnu ikke fundet en optimal løsning,

efter en ny miljøzone i København satte en stopper for transport med egen kølebil.

Med en ny miljøzone, der blev indført i København 1. juli 2020, blev det forbudt at køre ind i Hovedstaden i en ældre diesel-varevogn. Medmindre der er installeret et dieselpartikelfilter.

Det har givet problemer for Dalbakkegård ved Vester Ulslev på Lolland, som producerer økologiske kyllinger. Det kan ikke betale sig at sætte et partikelfilter på den 14 år gamle kølebil, da filteret vil koste et sted mellem 25.000 og 50.000 kroner.

Dalbakkegård har ellers været vant til selv at fragte de økologiske kyllinger til restauranter, caféer og hoteller i København, og Torvehallerne, hvor butikken Omegn & Venner sælger de velnærede kyllinger med en slagtevægt på op til tre kilo.

- Det har betydet, at vi ikke har søgt nye kunder. Med nogle kunder har vi forsøgt at løse det ved, at vi mødes i periferien af København, og så tager de selv varerne med videre, men det er bestemt ikke optimalt, og på spisesteder og caféer kan de jo dårligt løbe fra deres kunder, siger Dorthe Barholt Hansen fra Dalbakkegård.

- Vi har også enkelte gange fået varerne kørt ind med en fragtmand, men det er dyrt og fungerer ikke altid. For eksempel leverer fragtbilen klokken 6.00 om morgenen, men Torvehallerne åbner først klokken 10.00, og varerne kan jo ikke bare stå der så længe, fortsætter hun.

På Dalbakkegård har Dorthe Barholt Hansen kunnet mærke, at corona-pandemien har givet en nedgang i salget. Foto: Anders Knudsen/Arkiv

Frostkasser i personbil

Dorthe Barholt Hansen har også fået kørt varer til København i frostkasser i en almindelig personbil.

- Det er den måde, vi forsøger at løse det på indtil videre, men det er begrænset, hvor meget vi kan have i en personbil, siger Dorthe Barholt Hansen.

Dalbakkegård har også indledt et samarbejde med Frisk fra Gården, som tilbyder at levere til varer fra lokalproducenter til private i Københavnsområdet. Men også her kan det være svært at fragte for store mængder i forhold til, hvad en restaurant skal bruge af antal kyllinger.

Dalbakkegård er med i fødevarenetværket Muld, som netop sammen med Business LF har sat en ny løsning med varelager- og logistikfunktion på Sukkerfabrikken i Sakskøbing i søen.

- Det kan bestemt godt være interessant for os, men det kræver, at det bliver sat i system, før vi kan hoppe på, så de ved, hvornår vi slagter kyllingerne. Logistikløsningen skal passe til de vilkår, vi har. Ferske varer kan man ikke vente tre dage med at sende af sted, siger Dorthe Barholt Hansen.

2020-08-14-Copyright: PF Anders Knudsen, LF Folketidende, Nykøbing. Dalbakkevej, V. Ulslev. Dalbakkegård driver økologiske fritgående høns og sælger dem og æg i København, men må ikke køre ind i centrum uden partikkelfilter på kølebilen Foto: Anders Knudsen
Artiklen fortsætter efter annoncen

Ramt af pandemien

På Dalbakkegård har Dorthe Barholt Hansen kunnet mærke, at corona-pandemien har givet en nedgang i salget, og derfor er økonomien slet ikke til at investere i en ny kølebil.

- Restauranter, hoteller og caféer afbestiller varer, og det rammer os længere ned i fødekæden. Vi har justeret produktionen til i løbet af året og har mindre hold kyllinger. Men vi har stadig de samme omkostninger til at tage prøver til fødevarekontrollen, fortæller Dorthe Barholt Hansen.

Produktionen på Dalbakkegård plejer at være i omegnen af 6.000 kyllinger, men i år bliver det kun til omkring 4.000.

- Det er noget, der kan mærkes på bundlinjen, siger Dorthe Barholt Hansen.

Dalbakkegård producerer også cirka 1.500 ænder om året, og Dorthe Barholt Hansen håber, at julen trods alt vil bringe efterspørgsel på frilandsænderne.

- Vi må se, om restauranterne tager det antal ænder, de plejer. Det er for tidligt at sige endnu. Men vi sælger også en del juleænder til private, og de kan allerede nu bestilles og afhentes i gårdbutikken, siger Dorthe Barholt Hansen.

  • Med en ny miljøzone, der blev indført i København 1. juli 2020, blev det forbudt at køre ind i Hovedstaden i en ældre diesel-varevogn. Medmindre der er installeret et dieselpartikelfilter. Foto: Anders Knudsen/Arkiv
  • På Dalbakkegård har Dorthe Barholt Hansen kunnet mærke, at corona-pandemien har givet en nedgang i salget. Foto: Anders Knudsen/Arkiv
  • 2020-08-14-Copyright: PF Anders Knudsen, LF Folketidende, Nykøbing. Dalbakkevej, V. Ulslev. Dalbakkegård driver økologiske fritgående høns og sælger dem og æg i København, men må ikke køre ind i centrum uden partikkelfilter på kølebilen Foto: Anders Knudsen
Annonce
Annonce
Annonce
Sport

Turpal taber semifinale: Nu er det sidste chance

Guldborgsund

Massivt behov: Deler over 500 måltider ud

Sport

Kems kamp: - Jeg har masser af tilbud liggende

Lolland

Cykelkometen Nicklas triumferer: - Det her er sindssygt

Lolland

"Øjebæ" og "spild af penge": Raser over nyt milliondyrt vartegn

Sport

Nederlag til reservespækket Esbjerg-hold: - Ikke bekymrende

Sport

Mirakuløst comeback: René klar til sit fjerde OL

Sport

NFH taber til Team Esbjergs reserver

Rødby

Politiet på pletten: Snorksov i varerummet

Guldborgsund

Salam kaster sig ind i kampen: - Det investerer i folkedrabet

Udland

Israelsk invasion får USA til at bremse bombeleverance

112

Voldsom brand ved motorvejen: - Han skulle ud i en fart

Sundhed

Har ingen tillid til forkvinden: Nu er hun færdig

112

Politiet brugte deres næse: Og så blev tre anholdt

Leder

Et skoleeksempel på social darwinisme

Annonce
Annonce
Lolland

Skræmmende analyse: - De skal gå på gaden og protestere

Guldborgsund

Konservative har fundet deres borgmesterkandidat

Erhverv

Hvordan tjekker jeg, om min nye chef er ok?

Indland

Arbejdsuge på fire dage kan presse børnefamiliers hverdage

Refa

Skralde-undren: Hvornår får jeg de nye poser?

Politik

Regeringen sender kvart milliard til nødhjælp i Ukraine

Lolland

Skolekritik: Der er brug for økonomisk støtte