LOLLAND: Det er ikke med Lollands borgmester Holger Schou Rasmussen (S) gode vilje, at der kun kunne opnås politisk enighed om at indsende et høringssvar om udbygning af rute 9, som siger nej til Vejdirektoratets fem mulige løsninger, men i stedet lægger op til en dialog med Vejdirektoratet "om en Nørreballe-løsning set i forhold til perspektiverne ved en samlet opgradering af Rute 9", som der står i høringssvaret.
Holger Schou Rasmussen (S), borgmesterJeg synes hele Lolland bliver taget som gidsel, hvis ikke vi siger ja til omfartsvejen.
Borgmesteren forklarer, at det var det svar, økonomiudvalget og teknisk udvalg kunne blive enige om efter mange diskussioner.
- Hvis vi havde lavet et andet svar, havde det været et splittet byråd, siger han.
Går ind for omfartsvej
Holger Schou Rasmussen lægger ikke skjul på, at socialdemokraterne ubetinget går ind for en omfartsvej nord for Nørreballe.
- Opgraderingen af rute 9 er død, hvis vi siger nej til en omfartsvej. Vi har brug for, at Lolland bliver bundet meget mere sammen. Vi har rigtig mange arbejdspladser på Vestlolland. Den tunge trafik skal afvikles på en ordentlig måde, og den kan ikke blive ved med at køre gennem små landsbyer. Det er en saga blot. Man er simpelthen nødt til at finde ud af, hvordan man får den tunge trafik udenom Nørreballe, siger han.
Fem løsninger for udbygning af rute 9
Vejdirektoratet har undersøgt fire løsninger til en omfartsvej ved Nørreballe og en såkaldt 0+ løsning.
- Kort nord: 4,4 kilometer omfartsvej nord for Nørreballe som en almindelig landevej.
- Nord: Fem kilometer omfartsvej nord for Nørreballe som motortrafikvej.
- Lang nord: 6,4 kilometer motortrafikvej nord for Nørreballe.
- Syd: 7,9 kilometer motortrafikvej syd for Nørreballe.
- 0+ løsning: En forlængelse af eksisterende cykelsti fra Nørreballe til Sørup og en støjskærm i den vestlige del af Nørreballe.
Tager gidsler
Venstres borgmesterkandidat og byrådsmedlem Tine Vinther Clausen sagde i Folketidende onsdag:
"Man får slet ikke løst udfordringen og tager én landsby som gidsel. Ingen af de løsninger, vi er blevet præsenteret for, duer. Hvis vi i stedet havde en masterplan for hele rute 9, hvor den trin for trin blev udbygget, ville det være lettere at sige ja".
Til det udsagn siger Holger Schou Rasmussen lige så tørt:'
- Jeg synes, at hele Lolland bliver taget som gidsel, hvis ikke vi siger ja til omfartsvejen.
Der er afsat 394 millioner kroner til en udbygning af rute 9 ved Nørreballe, og forligskredsen på Christiansborg forventer at tage stilling til Nørreballe-projektet 2. april.ssen.