LOLLAND: Selv om høringsfasen er udløbet for flere uger siden, vedtog byrådet i Lolland Kommune torsdag aften at indsende et stærkt forsinket og mere udførligt høringssvar end det første, der allerede er blevet sendt til Vejdirektoratet om udbygning af Rute 9.
Det blev ikke et enigt byråd, der sender det nye høringssvar selv om det var borgmester Holger Schou Rasmussens (S) ønske.
Bid for bid
Striden handler om, hvorvidt Lolland Kommune skal sige ja til en bid af en omfartsvej mellem Maribo og Tårs, eller om vejprojektet skal gælde hele strækningen. Det er især Venstre, der er gået foran for at få en samlet læsning for hele strækningen.
I det første høringssvar skrev Lolland Kommune, at ingen af Vejdirektoratets fem løsninger var optimale, men at man i stedet ønsker at gå i dialog.
- Det er ingen skam at indrømme, at man har taget fejl, sagde den konservative Henrik Jacobsen, der står bag forslaget om et nyt høringssvar, der anbefaler en omfartsvej nord for Nørreballe.
- Forleden brugte jeg halvanden time siddende i min bil for at iagttage trafikken i Nørreballe. Jeg var meget overrasket over trafikintensiteten. Privatbiler, håndværkernes kassebiler og ikke mindst lastbiler, som der kører 6.000 af i døgnet gennem Nørreballe, tilføjede han.
Et flertal i byrådet vedtog efter et rodet og bumlet forløb det ny høringssvar. Venstre, Enhedslisten, Din Stemme og Lokallisten Lolland stemte imod at ændre høringssvaret.
Folketinget har sat næsten 400 millioner kroner af til en udbygning af Rute 9.