Annonce
Lolland

Holger jubler: Fabrik bevares

"Parterne ser positivt på muligheden for, at Sund & Bælt bevarer den kommende tunnelelementfabrik, som etableres ved Rødbyhavn på Lolland i forbindelse med Femern Bælt-forbindelsen" står der i aftalen. Foto: Anders Knudsen, arkivfoto

Borgmester glæder sig også over omfartsvej og forundersøgelser af fremskudt færgeleje.

LOLLAND "Parterne ser positivt på muligheden for, at Sund & Bælt bevarer den kommende tunnelelementfabrik, som etableres ved Rødbyhavn på Lolland i forbindelse med Femern Bælt-forbindelsen. Det vil fastholde lokale arbejdspladser på Lolland samtidig med, at tunnelelementfabrikken kan bidrage til at billiggøre kommende projekter, da der ikke vil være behov for at etablere nye produktionsfaciliteter til projekterne".

Sådan står der i infrastrukturaftalen, og det får Lolland Kommunes borgmester, Holger Schou Rasmussen (S), til at juble.

- Jeg tror ikke, der er mange, der er klar over, hvor stor betydning det får for Lolland-Falster. For mig som borgmester er det næsten ligeså en beslutning, som da man besluttede at bygge en Femern-forbindelse og lagde fabrikken her. Det betyder, at vi får en kæmpestor arbejdsplads, der vil generere så meget de næste 20-30 år, siger han.

Holger Schou Rasmussen nævner, at fabrikken oplagt kan bruges til at producere elementer til en Kattegat-forbindelse, en havnetunnel i København, en Fyn-Als-forbindelse og en Limfjords-tunnel. Men at den også kan bruges til at støbe elementer til havvindmøller.

Også etableringen af en omfartsvej ved Nørreballe glæder ham. Vejstrækningen er nemlig en af de allermest trafikerede på Lolland, og arbejdet vil også kaste lokale arbejdspladser af sig, forventer han.

Beslutningen om at undersøge strømforholdene ved et fremskudt færgeleje er han også glad for.

- Vi har hørt fra transportministeren, at det er så svært. Så det er fint at få aflivet de rygter, for selvfølgelig kan man lave et fremskudt færgeleje, der tager højde for det. Nu får vi afklaret det, og så håber jeg, at det bliver startskuddet til, at man går videre og laver en vvm, siger han og spår, at byggeriet af færgelejet nok først kan begynde omkring år 2030.

  • Anders Knudsen
    "Parterne ser positivt på muligheden for, at Sund & Bælt bevarer den kommende tunnelelementfabrik, som etableres ved Rødbyhavn på Lolland i forbindelse med Femern Bælt-forbindelsen" står der i aftalen. Foto: Anders Knudsen, arkivfoto
Annonce
Lolland

Cykelkometen Nicklas triumferer: - Det her er sindssygt

Rødby

Politiet på pletten: Snorksov i varerummet

Annonce
Annonce
Lolland

Cykelkometen Nicklas triumferer: - Det her er sindssygt

Refa

Skralde-undren: Hvornår får jeg de nye poser?

Sport

NFH taber til Team Esbjergs reserver

Guldborgsund

Salam kaster sig ind i kampen: - Det investerer i folkedrabet

Lolland-Falster

Penge-festen fortsætter - men ét projekt kostede banken flere millioner

Rødby

Politiet på pletten: Snorksov i varerummet

Falster

Lokal grevinde er død

112

Voldsom brand ved motorvejen: - Han skulle ud i en fart

112

Politiet brugte deres næse: Og så blev tre anholdt

Udland

Israelsk invasion får USA til at bremse bombeleverance

Leder

Et skoleeksempel på social darwinisme

Erhverv

Hvordan tjekker jeg, om min nye chef er ok?

Guldborgsund

Udfordringerne vil ingen ende tage: Nu har de store fugtproblemer

Indland

Arbejdsuge på fire dage kan presse børnefamiliers hverdage

Sport

Efter enorm skuffelse: - Det bliver en hård omgang

Annonce
Annonce
Falster

- Det er både utidigt og umodent at bringe det op

Guldborgsund

Konservative har fundet deres borgmesterkandidat

Politik

Regeringen sender kvart milliard til nødhjælp i Ukraine

Lolland-Falster

Opdaget i supermarkedet: Butikstyv gik ud med mayonnaise under armen

Dølle

Drugging-mistanke på Dølle: "Ulykkeligt og utrygt"

112

Helikopter måtte redde mand til havs

Lolland

Skolekritik: Der er brug for økonomisk støtte