I år bliver det femte gang, at Madens Folkemøde slår dørene op for madører fra hele landet, når Engestofte Gods lægger arealer til, så madentusiaster kan få stillet deres nysgerrighed på Lolland d. 31 maj og 1. juni.
I to dage står den på mad-debatter, samtaler, madhåndværk, spiseoplevelser, madmarked og andre inspirerende madevents. Alt sammen med det vanlige fokus på, hvordan Danmark bliver udviklet som madland.
Der er stadig godt to måneder til, arrangementet løber af stablen, men fredag har Madens Folkemøde løftet sløret for et nyt samarbejde med en kommerciel partner, som skal støtte fremover og bidrage til den fortsatte udvikling af mad-festen på Lolland.
Ny, vigtig partner
Det drejer sig om den tyske lavpris-dagligvarekæde Lidl, som bliver ny, vigtig partner på Madens Folkemøde.
- Vi kunne slet ikke lave Madens Folkemøde, hvis ikke en række virksomheder og organisationer valgte at støtte os med økonomi og indhold. Fra Landbrug & Fødevarer og DI Fødevarer til REFA og De Samvirkende Købmænd. Derfor glæder vi os over at få Lidl Danmark, som er en af de nyere spillere i det danske madlandskab, med ved bordet, siger Stine Lolk, direktør i Madens Folkemøde i en pressemeddelelse.
- Vi har fulgt med i, hvordan Lidl Danmark gennem de senere år har udviklet samarbejdet med danske producenter samt taget fat på danskernes madvaner og sundhed. Fra udfasningen af tobak, som den første danske dagligvarekæde, til det nye bælgfrugtpartnerskab og kampagner for at få danskerne til at spise mere frugt og grønt.
Ønsket det længe
- Også opbakningen til de små danske leverandører i "En Bid af Danmark" er en vigtig indsats. I det hele taget synes vi, at Lidl Danmark er en inspirerende partner, og vi glæder os til samarbejdet, lyder det fra direktøren.
Fra Lidls side har der igennem længere tid været ønske om et samarbejde, og det samarbejde er nu blevet formelt og officielt.
- Vi besøgte folkemødet i 2023 og besluttede os faktisk allerede der for, at vi gerne ville være en del af arrangementet. Så da vi hørte om sundhedsagendaen, var der ingen tvivl om, at vi skulle være med, da den matcher perfekt med mange af vores initiativer. Og samarbejdet med organisationen bag Madens Folkemøde har været gennemsyret af en stor velvilje og lyst til at skabe noget unikt.
Vi glæder os meget til at være til stede og møde de mange tusinde gæster”, siger Claus Krogh, CSR- og kommunikationschef i Lidl Danmark.
Samarbejdet betyder blandt andet, at Madens Folkemøde skal skabe et sceneprogram, der sætter fokus på mad og sundhed, så gæsterne kan blive klogere på eget velbefindende og betydningen af den mad, vi spiser, skriver arrangørerne i pressemeddelelsen.