Det er et kæmpearbejde, der er i gang i disse år, når et af danmarkshistoriens største anlægsprojekter skal etableres med den nye Femern-forbindelse.
Banedanmark har længe arbejdet på at etablere jernbaneforbindelsen, og efter et omfattende jordarbejde er de nu klar til at lægge sporene på den nye bane der går fra Nykøbing til den kommende station ved Rødby.
En strækning på 32 kilometer med dobbeltspor. Det kræver blandt andet hele 124.000 (!) meter skinner, som altså skal lægges henover den nyetablerede jord. I forbindelse med sporlægningen er det nogle voldsomme store tal på de materialer, som projektet skal bruge.
Det fortæller Banedanmark i en pressemeddelelse.
- Lige nu er vi blandt andet i gang med at få fragtet materialer hen til os. Vi får sveller, skinner og skærver til i alt 64 km spor. Indtil videre har vi modtaget cirka 80.000 stk. sveller, 11-12.000 m3 skærver og ni sporskifter. Skinnerne får vi leveret via godstransport til Nykøbing Falster. Skinnerne er 120 meter lange, vi er derfor nødt til at få dem leveret og transporteret videre om natten for at genere mindst muligt, fortæller projektleder i Banedanmark Asmat Ziraki.
Udover de 124.000 meter skinner skal der også bruges 58.000 m3 skærver, 100.000 stk. sveller og 18 stk. sporskifter til at bygge den nye strækning, skriver Banedanmark.
Den nye etape i anlægsprojektet går i gang i slutningen af marts, og forventningen er fortsat, at banen mellem Nykøbing og Femern-tunnelen er færdiglagt inden årets udgang.
Fakta om forbindelsen
• Den nye etape af Ringsted-Femern Banen går i gang på Lolland i slutningen af marts.
• Her skal bygges i alt 64 km spor til den dobbeltsporede strækning på i alt 32 km.
• Skinnerne er hver 120 meter lange, og de bliver leveret med tog til Nykøbing Falster Station midt om natten på grund af den øvrige trafik. Der skal bruges omkring 124.000 meter skinner.
• Der skal også bruges omkring 100.000 stk. sveller og 58.000 m3 skærver.
• Skærverne er ballasten. Svellerne ligger oven på skærverne og under skinnerne
Svellerne til projektet kommer fra Banedanmarks egen svellefabrik, der ligger i Fredericia.
• Svellerne er S16-certificeret, hvilket vil sige, at de er godkendt til hastigheder op til 200 km i timen.
• Projektet skal også lægge 18 sporskifter.
• I løbet af sommeren og efteråret bliver skinnerne lagt, og i sensommeren/tidlig efterår går Banedanmark i gang med sporskifter.
• Sporskifterne bliver leveret til byggepladserne fordelt på strækning, og når de skal lægges i spor, bliver de løftet med kran.
• Der kommer store lastbiler, når sporskifter bliver leveret, og når svellerne bliver kørt til byggepladserne.
• Lollandsbanen spærres mellem Grænge og Nykøbing Falster i påsken. Lokaltog indsætter togbusser. Tjek derfor gerne Rejseplanen eller MitTog inden rejsen.