Annonce
Lolland

Voldsomme tal i kæmpe-projekt: 124.000 meter skinner

Nu starter arbejdet med de 32 kilometer jernbane på Lolland. Visualisering: Banedanmark
En ny fase i et af danmarkshistoriens største anlægsprojekter tager nu sin begyndelse.

Det er et kæmpearbejde, der er i gang i disse år, når et af danmarkshistoriens største anlægsprojekter skal etableres med den nye Femern-forbindelse.

Banedanmark har længe arbejdet på at etablere jernbaneforbindelsen, og efter et omfattende jordarbejde er de nu klar til at lægge sporene på den nye bane der går fra Nykøbing til den kommende station ved Rødby.

En strækning på 32 kilometer med dobbeltspor. Det kræver blandt andet hele 124.000 (!) meter skinner, som altså skal lægges henover den nyetablerede jord. I forbindelse med sporlægningen er det nogle voldsomme store tal på de materialer, som projektet skal bruge.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det fortæller Banedanmark i en pressemeddelelse.

- Lige nu er vi blandt andet i gang med at få fragtet materialer hen til os. Vi får sveller, skinner og skærver til i alt 64 km spor. Indtil videre har vi modtaget cirka 80.000 stk. sveller, 11-12.000 m3 skærver og ni sporskifter. Skinnerne får vi leveret via godstransport til Nykøbing Falster. Skinnerne er 120 meter lange, vi er derfor nødt til at få dem leveret og transporteret videre om natten for at genere mindst muligt, fortæller projektleder i Banedanmark Asmat Ziraki.

Udover de 124.000 meter skinner skal der også bruges 58.000 m3 skærver, 100.000 stk. sveller og 18 stk. sporskifter til at bygge den nye strækning, skriver Banedanmark.

Den nye etape i anlægsprojektet går i gang i slutningen af marts, og forventningen er fortsat, at banen mellem Nykøbing og Femern-tunnelen er færdiglagt inden årets udgang.

Fakta om forbindelsen

• Den nye etape af Ringsted-Femern Banen går i gang på Lolland i slutningen af marts.

• Her skal bygges i alt 64 km spor til den dobbeltsporede strækning på i alt 32 km.

• Skinnerne er hver 120 meter lange, og de bliver leveret med tog til Nykøbing Falster Station midt om natten på grund af den øvrige trafik. Der skal bruges omkring 124.000 meter skinner.

• Der skal også bruges omkring 100.000 stk. sveller og 58.000 m3 skærver.

• Skærverne er ballasten. Svellerne ligger oven på skærverne og under skinnerne

Svellerne til projektet kommer fra Banedanmarks egen svellefabrik, der ligger i Fredericia.

• Svellerne er S16-certificeret, hvilket vil sige, at de er godkendt til hastigheder op til 200 km i timen.

• Projektet skal også lægge 18 sporskifter.

• I løbet af sommeren og efteråret bliver skinnerne lagt, og i sensommeren/tidlig efterår går Banedanmark i gang med sporskifter.

• Sporskifterne bliver leveret til byggepladserne fordelt på strækning, og når de skal lægges i spor, bliver de løftet med kran.

• Der kommer store lastbiler, når sporskifter bliver leveret, og når svellerne bliver kørt til byggepladserne.

• Lollandsbanen spærres mellem Grænge og Nykøbing Falster i påsken. Lokaltog indsætter togbusser. Tjek derfor gerne Rejseplanen eller MitTog inden rejsen.

Kilde: Banedanmark
  • Nu starter arbejdet med de 32 kilometer jernbane på Lolland. Visualisering: Banedanmark
Annonce
Lolland

Henrik er ikke i tvivl: Den vil ødelægge vores by

Politik

Lollik bliver spidskandidat

Annonce
Annonce
Politik

Lollik bliver spidskandidat

Dølle

Politiet opfordrer før Dølle: - Lad være med det

Lolland

50.000 træer og buske plantes: Ny skov indvies

Sport

NFH-semifinalemodstander fundet

Dølle

Claus gjaldede: Er I liderlige? Og endte på landsdækkende tv

Guldborgsund

Helt vildt: Lokal forestilling nomineret til landets største teaterpris

Lolland

Ingen parterapeut: Minister afviser at løse byrådskrise

112

Snuppet med stor mængde narko: Skjult i hemmelige rum i bilen

Politik

Dansk minister afbryder 1. maj-tale

Indland

Ung kvinde løsladt i mørklagt terrorsag

Guldborgsund

Kampfly spottet over Falster: Her er forklaringen

Erhverv

Scandlines skifter ud i direktionen: Her er de nye navne

Sport

Chok dagen efter semifinaleplads: NFH skal have ny træner i 2025

Guldborgsund

Fagforeninger på 1. maj: Vi drukner i vores egen succes

Lolland

Utæt pakning stopper færge

Annonce
Annonce
Lokal nyt

Erkender skralde-brøler: Men borgerne hænger på regningen

Sport

Langt fra dansk rampelys har Mike fra Maribo høstet store trofæer

Indland

Derfor hyler sirenerne i dag

Indland

Brand i skib i Køge: Nu kan borgere færdes frit

Dølle

- Det er noget, der har rigtig, rigtig høj prioritet

Sport

Overrasket Kielstrup efter drama:  - For fanden da. Vi er i semifinalen

Lokal nyt

Melder tæt på udsolgt