Annonce
Skinner og veje

Endnu en chef stopper på Storstrømsbroen

Emanuele Lancellotti har sagt farvel til jobbet ved storstrømsbyggeriet. Arkivfoto Foto: Fl.Keith Karlsen

Der er travlhed ved udgangen på byggeriet af den nye Storstrømsbro mellem Sjælland og Falster.

Efter mindre end et år i spidsen for det statslige byggeri har den italienske projektdirektør Emanuele Lancellotti nemlig forladt projektet, skriver Fagbladet 3F.

Det er det italienske konsortium Storstrøm Bridge Joint Venture (SBJV), der har kontrakten på Storstrømsbroen, som bliver fire kilometer lang og kommer til at koste 2,1 milliarder danske skattekroner.

Den første chef på brobyggeriet, Ennio Buson, holdt kun i lidt over et år, og da Emanuele Lancellotti overtog styringen 6. januar 2020, var opgaven blandt andet at undgå forsinkelser og manøvrere uden om flere af de problemer, der helt fra starten har plaget byggeriet.

I løbet af det seneste år er det imidlertid kommet frem, at den nye bro er et halvt år bag tidsplanen og risikerer at blive yderligere forsinket.

Samtidig styrtbløder SBJV i det seneste regnskab, hvor de er i minus med 155 millioner kroner.

SBJV oplyser til Fagbladet 3F, at Emanuelle Lancellotti er stoppet på Storstrømsbroen efter eget ønske, men kommer ikke nærmere ind på, hvordan de aktuelle problemer med tidsplan og økonomi spiller ind på udskiftningen i toppen af byggekonsortiet.

Afløseren for Emanuele Lancelloti – og dermed den tredje chef på det to år gamle brobyggeri – bliver italienske Aldo Cattaneo.

- Hovedfokus for Aldo Cattaneo er at fortsætte arbejdet med at bygge den nye Storstrømsbro. Det er korrekt, at både tidsplan og budget er udfordret, blandt andet som følge af det rekordvåde år i 2019 og den globale pandemi i hele 2020, lyder det i et skriftligt svar fra SBJV’s danske pressetalsmand Christian Lemvigh.

Ifølge Vejdirektoratet, der er statens bygherre på Storstrømsbroen, og som har presset på for at få mere fart på opførelsen af den nye bro, er den aktuelle corona-epidemi dog langtfra hele forklaringen på forsinkelserne.

I en statusrapport fra begyndelsen af maj peger Vejdirektoratet på mangelfuld planlægning og strukturering som en af hovedårsagerne til, at SBJV halser efter tidsplanen.

Den nye bro skulle oprindeligt have stået klar til biltrafik i 2022 og togtrafik i 2023, men det er nu udskudt til henholdsvis 2023 og 2024.

  • 16nor_storstrømsbroen
    Emanuele Lancellotti har sagt farvel til jobbet ved storstrømsbyggeriet. Arkivfoto Foto: Fl.Keith Karlsen
Annonce
Annonce
Annonce
Lolland

Cykelkometen Nicklas triumferer: - Det her er sindssygt

Refa

Skralde-undren: Hvornår får jeg de nye poser?

Sport

NFH taber til Team Esbjergs reserver

Guldborgsund

Salam kaster sig ind i kampen: - Det investerer i folkedrabet

Lolland-Falster

Penge-festen fortsætter - men ét projekt kostede banken flere millioner

Rødby

Politiet på pletten: Snorksov i varerummet

Falster

Lokal grevinde er død

Udland

Israelsk invasion får USA til at bremse bombeleverance

112

Voldsom brand ved motorvejen: - Han skulle ud i en fart

Leder

Et skoleeksempel på social darwinisme

112

Politiet brugte deres næse: Og så blev tre anholdt

Guldborgsund

Konservative har fundet deres borgmesterkandidat

Guldborgsund

Udfordringerne vil ingen ende tage: Nu har de store fugtproblemer

Erhverv

Hvordan tjekker jeg, om min nye chef er ok?

Indland

Arbejdsuge på fire dage kan presse børnefamiliers hverdage

Annonce
Annonce
Falster

- Det er både utidigt og umodent at bringe det op

Politik

Regeringen sender kvart milliard til nødhjælp i Ukraine

Sport

Efter enorm skuffelse: - Det bliver en hård omgang

Lolland-Falster

Opdaget i supermarkedet: Butikstyv gik ud med mayonnaise under armen

Dølle

Drugging-mistanke på Dølle: "Ulykkeligt og utrygt"

112

Helikopter måtte redde mand til havs

Guldborgsund

Hhx-elever til gallafest: Se de flotte ankomster