Turisme-hullet mellem sommersæson og efterårsferie er lukket på Lolland-Falster. Tal for september er de bedste i Danmark.
Lolland-Falsters status som feriedestination når endnu engang nye højder.
Nye tal fra Visit Denmark viser, at der i september i år var 169.876 turismeovernatninger på Lolland-Falster, som har landets største procentvise stigning. Væksten var på hele 42 procent i forhold til september 2019.
- Det er faktisk lidt vildt det her. Normalt falder overnatningstallene ret markant fra august til september for så igen at stige i oktober, hvor folk holder efterårsferie. Men i år er september-tallene gået den modsatte vej, nemlig op. Og ovenikøbet så meget, at de er på højde med en rigtig god oktober. Det er helt nyt, siger destinationschef Brian Lindorf Hansen hos Visit Lolland-Falster.
Amok-september
Hos DanCenter i Marielyst mærker de den store efterspørgsel.
- Det er gået helt amok på den gode måde. Vi har godt nok løbet stærkt i september, og det er fortsat i oktober med virkelig mange gæster, siger Majbritt Sørensen, bureauleder i DanCenter i Marielyst.
DanCenter Marielyst har i år haft en fremgang på 9 procent i september og 13 procent i oktober i forhold til sidste år, som ellers var et rekordår for oktobers vedkommende.
- Fra juni til oktober har vi stort set haft udsolgt. Vi mangler huse til udlejning, og havde vi haft flere, havde stigningen været endnu større, siger Majbritt Sørensen.
Flere tyskere
Covid-19 er ifølge Majbritt Sørensen årsag til den ekstra store efterspørgsel på sommerhuse i efteråret, hvor der har været flere tyske turister end tidligere.
- Tyskerne har været presset i højsæsonen, fordi næsten det hele var lejet ud til danskerne på grund af corona. Derfor har tyskerne måttet strække feriesæsonen ind i september og oktober, forklarer Majbritt Sørensen.
Den positive udvikling i antallet af overnatninger mærker de også på campingpladserne.
- Vi har haft et forrygende år, lyder det fra Henrik Søby, der ejer og driver Nysted Strand Camping.
Han har også oplevet en markant vækst i september, og de seneste to år har campingpladsen haft en stigning i belægningen på over 60 procent.
Turisterne handler lokalt
Det er ikke kun overnatningstallene, der imponerer. Hos Nysted Strand Camping oplever de, at feriegæsterne også er blevet mere interesseret i at købe lokale føde- og drikkevarer.
- Vi har haft så stor efterspørgsel på varer i vores camping-butik, at vi næste år opgraderer butik- og receptionsområdet med to ekstra kasser. Og vi kan med glæde konstatere, at det ikke kun er hos os, der handles. Vi møder jo både Herr Schmidt, Herr Jönsson og hr. Jensen i andre lokale butikker, siger Henrik Søby.
Nye muligheder
Visit Lolland-Falster har strategisk fokus på at forlænge turismesæsonen, dels for at styrke turismevirksomhedernes mulighed for indtjening, og dels for at give virksomhederne mulighed for at udvikle sig på bæredygtighed og kvalitet.
Nysted Strand Camping blev som den første danske campingplads tidligere på året certificeret med det officielle europæiske miljømærke EU-Blomsten for at være en bæredygtig campingplads og har fokus på fortsat udvikling.
- Vi vil uden tvivl fortsætte med at satse yderligere på kvalitet og god service. Vi kan se, at det er vejen frem i forhold til vores gæster, siger Henrik Søby.