cookie-og-privatlivspolitik
Transportordførerne fra CDU og FDP glæder sig over fredagens danske beslutning.
Transportordførerne fra CDU og FDP glæder sig over fredagens danske beslutning.
Foto: Computergrafik: Femern A/S

Femern

Tysk glæde over startdato

Transportordførere i Slesvig-Holsten er tilfredse med dansk beslutning.




27. april 2020 kl. 18:00 Af David Arnholm

Annonce

FEMERN BÆLT Da den danske regering og forligskredsen bag Femern-forbindelsen fredag annoncerede igangsættelsen af byggeriet 1. januar, var Tyskland ikke blevet orienteret. Det fortalte transportminister Benny Engelbrecht (S), da Folketidende spurgte ham, hvordan Tyskland havde reageret.

Nyheden fra Danmark kom dog hurtigt til Tyskland, og blandt tyske politikere i landdagen i Kiel modtages den med glæde.

Transportordfører Hans-Jörn Arp fra CDU kalder - med henvisning til den kortere rejsetid, tunnelen vil give - den danske beslutning for "en god nyhed".

- Nu er det vigtigt, også i Slesvig-Holsten, at få lavet landanlæggene, så projektet ikke udsættes for yderligere forsinkelser og fordyrelser, siger han.

Hans-Jörn Arp tilføjer, at planlægningsprocessen er alt for lang, og at det er problematisk, at modstandere med retssager gentagne gange kan forsinke projektet.

- Dette belaster ikke kun skatteyderne i overdreven grad, men skader også alle dem, der arbejder for denne internationale forbindelse, mener han.


Hovedet på sømmet

Også FDP's transportordfører i landdagen, Kay Richert, er begejstret over beslutningen.

- Vi er glade for, at danskerne rammer hovedet på sømmet, så konstruktionen vil gå i gang, siger han og tilføjer, at det er særligt glædeligt i denne tid, hvor grænsen ellers er lukket.

- Folk i hele Europa vil drage fordel af kortere rejsetider og mere intensiv økonomisk integration. Den faste forbindelse over Femern Bælt er god for os alle, fastslår han.

Og ligesom Hans-Jörn Arp ærgrer han sig over den træghed, der også har været i hele processen.

- Danskernes hurtige handling viser endnu en gang, at tyskernes planlægningsprocedurer stadig er alt for besværlige. Vi har brug for hurtigst muligt at få moderniseret planlægningsretten i vores land, så vi er i stand til at forberede os på fremtiden, mener han og tilføjer, at Femern-forbindelsen er blevet planlagt korrekt.


Ligeglad med domstole

Anderledes kritisk er reaktionen selvsagt fra modstanderne i Beltretter, hvor man hæfter sig ved, at der stadig verserer retssager om projektet.

- Danmark er tilsyneladende ligeglad med tyske domstole. En sådan arrogant og modig ignorering af tysk suverænitet og jurisdiktion er uacceptabel, siger talskvinde Karin Neumann til avisen Lübecker Nachtrichten.

Lignende kritik kommer fra AG Belt Hamburg. "Ren propaganda", lyder det i samme avis fra talsmand Bodo Gehrke, der mener, at beslutningen bryder med et løfte om at afvente de tyske retssager.

Mere positive er man i industri- og handelskammeret IHK i Lübeck.

- Nu har vi endelig fået sikkerhed for, at det vil begynde, sagde præsident Friederike C. Kühn til Lübecker Nachtrichten.

Og i samme avis opfordrer formanden for Hansebelt-Initiativet, Bernd Jorkisch, virksomhederne til at byde ind på kontrakter i projektet.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: MARTIN WOUTERS

endnu engang asfalt i… 13. august 2020 kl. 07.43

AF: BUPL SYDØST

BUPL: Stop den onde SFO-spiral 10. august 2020 kl. 14.48

AF: JOHN WENNERWALD

Mundbind i flextrafik 09. august 2020 kl. 21.38

AF: HANS JØRGEN JØRGENSEN

Torvet i Nykøbing 08. august 2020 kl. 14.22

Annonce