cookie-og-privatlivspolitik
Flere end 100 naboer og borgere var mødt frem til borgermøde på Nordbyskolen mandag aften. Vejdirektoratet arrangerer et nyt borgermøde til foråret 2020.

6

Billeder

Flere end 100 naboer og borgere var mødt frem til borgermøde på Nordbyskolen mandag aften. Vejdirektoratet arrangerer et nyt borgermøde til foråret 2020.
Foto: Anders Knudsen

Guldborgsund

Protest mod vej-udvidelse

Naboer protesterede ved borgermøde mod E55-udvidelse.




10. september 2019 kl. 15:40 Af Maria Juel Glasius

Annonce
FAKTA
Den berørte strækning på E55 er en landevej på 9,5 kilometer.
Den har 23 vejtilslutninger og 90 villaindkørsler.
De nærliggende byer Møllehave, Stubberup og Ønslev er allerede af Vejdirektoratet vurderet som særligt støjbelastede.
Ifølge Vejdirektoratet har strækningen en årsdøgnstrafik på 16.000 køretøjer. I hverdagene er der 17.000.
Der er set en del ulykker igennem de seneste år. Særligt Bagendekollisioner.
Opgaven ligger i at finde ud af, hvordan man udbygger vejen fra to til fire spor. Hvordan kan man lukke eller omlægge de små adgangsveje og omdirigere trafikken, så alle har fornuftig tilgang til vejen?
Fokuspunkter for vvm-undersøgelsen er særligt på naboer, adgangsforhold, arealbehov, støj og trafikale forhold.
 

NYKØBING Klokken var endnu ikke slået 19, da en medarbejder trak en høj stak skamler ind til de efterhånden godt fyldte stolerækker i aulaen på Nordbyskolen.

Det havde givet genlyd i de små landsbyer langs E55, at Vejdirektoratet mandag aften var vært ved et borgermøde. Et borgermøde, der altid gennemføres i den indledende fase af en vvm-undersøgelse, og som skal give naboer mulighed for at give deres syn på et kommende projekt. I dette tilfælde skal der laves undersøgelser forud for en eventuel udvidelse af E55 mellem Sydmotorvejen og Nykøbing.

Størstedelen af de fremmødte borgere var naboer til vejen. Og en god del af dem ville komme til at bo på vejen, hvis aftalen gennemføres på Christiansborg.

Det er den ikke blevet endnu. For selv om den nu forhenværende regering med hjælp fra Dansk Folkeparti fik landet en trafikaftale til 112 milliarder kroner - blandt andet med et forslag om at udvide E55 til en firesporet landevej - har den nye transportminister Benny Engelbrecht (S) kastet planerne i vejret. Og foran ham ligger nu igen et blankt stykke papir.

Til blandt andet det politiske magasin Altinget har han forklaret, at han ønsker at lave et bredt trafikforlig med så mange partier som muligt.

Dermed er udvidelsen sparket til hjørne. Men armene er ikke hævet i vejret endnu blandt naboerne. For vvm-undersøgelsen er stadig planlagt til at skulle gennemføres.

Og det skaber usikkerhed i blandt andet Stubberup, hvor naboer til vejen ikke har lyst til at investere i forbedringer af huset. For hvad nu, hvis det skal rives ned inden for en kort årrække?

Niels Borgstrøm, der bor på Gaabensevej, tog med til borgermødet for at høre, om den stærke modstand fra de mindre byer kunne have en effekt på politikerne.

Men meget klogere i løbet af aftenen blev han ikke. For der blev ikke fremlagt noget alternativ til udvidelsen af vejen. Det er den eneste løsning, der er på tegnebrættet.

- Man sidder med en oplevelse af, at mødet her er et spil for galleriet, og at vvm-undersøgelsen, uanset hvad, vil ende med en indstilling til Transportministeriet, forklarer han.

Men det er ikke nødvendigvis sandt, forklarede Karsten Kirk Larsen, der er afdelingsleder i Vejdirektoratet.

- Vi kommer med et fagligt input. Og hvad hvis det så ikke er det hele, der er fagligt godt? Så noterer vi også det i analysen. At der ikke er nogen positive effekter overhovedet trods blandt andet støjdæmpere. Jeg kan bare ikke se det for mig. Med vores faglighed vil vi være i stand til at forbedre nogle af de her gener for jer, forklarede han.

Han mente ikke, at mødet mandag aften var en skueproces, som flere tilhørere ellers udtrykte.

- Det her møde er til for at høre, hvad I mener. Vi tager det hele med, registrerer det og siger det videre til dem, vi har fået opgaven af. Vi vil ikke kloge os på, hvad der så sker. Vi er ret bundet af den konkrete opgave med at vurdere en udbygning af E55, men vi bringer vores faglighed ind, alt hvad vi kan. Hvis projektet kører videre, har vi, når vi er færdige, nogle analyser, forslag og alternativer inden for E55-rammen, som vi indstiller til ministeren.


Lokalpolitisk ønske

Selv om det var Vejdirektoratet, der var værter ved borgermødet, er det en politisk beslutning, at der skal gennemføres en vvm-undersøgelse. Ligesom det er et politisk ønske, at der skal laves en udvidelse af E55, forklarede borgmester John Brædder (G).

- Udvidelsen kom med på aftalepapiret efter en henvendelse fra Guldborgsund Kommunes byråd og i samarbejde med folketingspolitikerne fra Lolland-Falster. Og det var ud fra en vurdering af, hvad der er muligt at få med i anlægsarbejdet. Vi gør ikke det her for at genere vores borgere. Vi gør det for at skabe vækst, lød det.

- Men jeg har en stor respekt for den usikkerhed, der er om projektet. Jeg ville være ligeså meget på barrikaderne, hvis det her skete uden for min hoveddør. Men som E55 ser ud i dag, skal der ske noget snart.

Det er særligt pendlertrafikken og den tunge lastbiltrafik til og fra Gedserfærgen, der belaster vejen. I sommersæsonen er der yderligere valfarten til Danmarks største sommerhusområde i og omkring Marielyst, der tynger vejene. Det har også medført en del ulykker.

- Og vi håber, at en firesporet vej kan være med til at mindske antallet af ulykker, lød det fra borgmesteren.

Vejdirektoratet vil være klar med et beslutningsoplæg ved årsskiftet næste år. Den indledende proces vil tage to år, imens selve anlægsarbejdet vil tage mellem to og tre år.

Der er planlagt et nyt borgermøde i foråret 2020.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: BJARKE ROSENKILDE

Indenrigsministerens… 12. december 2019 kl. 23.09

AF: KENNETH WINTHER

Tænk hvis præsident Trump… 09. december 2019 kl. 15.37

AF: JOHN WENNERWALD

Hverdagens daginstitutioner 08. december 2019 kl. 22.31

AF: JOHN WENNERWALD

Sundhedsvæsnet får et løft i 2020 01. december 2019 kl. 21.30

AF: VALDEMAR HVIDBERG ALBAN

Så er det nok! 01. december 2019 kl. 17.10

AF: BJARKE ROSENKILDE

Marcus Knuth, en kommende… 29. november 2019 kl. 13.08

Annonce