Både børn og voksne har gavn af motion før eller efter bøgerne. Og ti minutters fysisk aktivitet kan faktisk gøre en forskel, viser amerikansk forskning.
Ti minutters cykling før man stikker snuden i bøgerne. Eller tyve minutters løb før de spanske verber.
Det har længe været diskuteret, hvordan motion påvirker indlæringsevnen. Og i folkeskolen skal undervisningen i dag indeholde 45 minutters bevægelse om dagen.
Men forskning viser faktisk, at ikke bare børn, men også voksne kan få styrket hukommelsen ved at få pulsen op, siger Jacob Wienecke, som er lektor ved Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet.
- Men ved, at det at være fysisk aktiv har en akut effekt på opmærksomhedsevnen. Man ved også, at akut fysisk aktivitet kan påvirke hukommelsesevnen, forklarer lektoren.
Ny amerikansk forskning fra University of California viser, at bare ti minutters let fysisk aktivitet er nok til at forbedre hukommelsen.
I studiet blev en gruppe voksne sat til at dyrke ti minutters yoga, tai-chi eller rask gang. Efterfølgende hjernescanninger viste en forbedret kommunikation mellem hippocampus og de kortikale områder, som styrer henholdsvis hukommelse og syn.
Derfor blev folk bedre til at huske og adskille billeder, skriver forskergruppen i det videnskabelige tidsskrift Proceedings of the National Academy of Sciences.
- Og en spadseretur vil faktisk være nok til at få gavn af nogle af disse fordele, siger neurolog og forskningsleder Michael Yassa til The Guardian.
Studiet er interessant, fordi bogstaver basalt set også bare er billeder, som knytter sig til visuel hukommelse, siger Jacob Wienecke.
Og det ligger fint i tråd med, hvad man allerede ved fra forskningen: nemlig at motion har en akut effekt på indlæringsevnen, siger han.
- Hvis man motionerer i 15 minutter og så læser eller øver det, man skal huske, så kan man se, at det har en positiv effekt, når man tester hukommelsen senere hen, siger Jacob Wienecke.
Det er dog vigtigt, at man holder motionen ved moderat intensitet. For hvis man giver den fuld pedal, kan man blive så træt, at det i stedet går ud over koncentrationen, forklarer han.
Du kan også bruge motionen efter bøgerne. Og her må du gerne give den smæk for skillingen.
- Studier viser, at hvis man er fysisk aktiv med høj intensitet efter det, man gerne vil lære, så har det også en positiv effekt på indlæringen, siger Jacob Wienecke.
Som en tredje mulighed kan du bruge motion til såkaldte "brain breaks". Altså små afbræk mellem terperiet, hvor du bruger fysisk aktivitet til at give hjernen en pause.
- Der ser man også i opmærksomhedstests, at børn faktisk bliver mere opmærksomme på det, de skal lære, siger Jacob Wienecke.
Studierne viste dog ikke, hvor længe børnene kunne huske den nye viden. Men et toårigt studie fra Holland har vist, at fysisk aktivitet også kan gavne langtidshukommelsen, forklarer lektoren.
Hvordan man bedst bruger den viden i praksis, er svært at sige entydigt, da personlige præferencer også kan betyde noget. Jacob Wienecke råder til, at du prøver dig frem.
/ritzau fokus/