cookie-og-privatlivspolitik
Alene tanken om at du vil blive forstyrret senere, kan være nok til, at du er blevet revet ud af dit gode arbejdsflow. (Genrefoto)

2

Billeder

Alene tanken om at du vil blive forstyrret senere, kan være nok til, at du er blevet revet ud af dit gode arbejdsflow. (Genrefoto)
Foto: Colourbox/Free

Livsstil

Små greb kan gøre din arbejdsdag langt mere effektiv

Det handler om at bevare koncentrationen og skille dig af med unødvendige forstyrrelser, hvis du vil binde sløjfe på dine arbejdsopgaver.




27. maj 2020 kl. 08:00 Af Ritzau

Annonce

Den ene dag stryger du derudad og får sat flueben ved den ene opgave efter den anden.

Den næste er det, som om du aldrig rigtig forlader startbanen, men hopper fra tue til tue uden nogen færdige resultater.

Men faktisk kan små greb hjælpe til generelt at højne din effektivitet på de dage, du har svært ved at få noget for hånden.

Et af de største problemer er nemlig, når du bliver revet ud af dit flow.

- Hvis man sidder og laver koncentreret vidensarbejde, så har forstyrrelser den effekt, at det tager over 20 minutter at komme tilbage i samme koncentration, fortæller erhvervspsykolog Majken Matzau.

Det betyder, at et åbent kontorlandskab med telefoner, faglige diskussioner, social småsnak, mails og telefonen, der lyser eller brummer, kan være en svær cocktail for din hjerne.

- Det skaber et konstant alarmberedskab og konstant udløsning af stresshormoner. Du er nødt til at kunne hengive dig 100 procent til en krævende opgave, fortæller hun.

- Og hvis en kollega for at være hensynsfuld spørger, om de lige må forstyrre dig, så har de allerede gjort det.

Pelle Guldborg Hansen, som er adfærdsforsker og direktør i bureauet iNudgeyou, anbefaler, at du arbejder med signaler for, hvornår andre ikke skal forstyrre dig, og hvornår der er fri bane. Det kan være en figur, du stiller på bordet.

Dine rutiner og din tankegang kan også spænde ben for en effektiv arbejdsdag.

- Vi lider under et nutidsbias, der betyder, at vi gerne vil gøre det svære - bare ikke lige nu. Det gør vi i morgen, siger Pelle Guldborg Hansen.

Du finder sandsynligvis også på små undskyldninger for at gemme krævende opgaver til senere. For eksempel at du skal rydde ud i indbakken, for så kan du rigtig koncentrere dig om den tunge rapport senere.

I virkeligheden bruger du bare en god portion af dine kognitive ressourcer på ting, der ikke burde have høj prioritet, og så er der en vredet karklud tilbage til at løse den krævende opgave senere.

- Hvis du skal nudge dig selv til at være mere effektiv, skal du lægge de svære opgaver tidligere på dagen. Der peaker de fleste, fortæller Pelle Guldborg Hansen.

Det skal dog tilpasses den enkelte, og for yngre gælder det som tommelfingerregel, at de bliver mere effektive lidt op ad dagen, tilføjer han.

/ritzau fokus/




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Annonce