cookie-og-privatlivspolitik

Foto: Ole Kjær

Lokal nyt

Sådan bruges pengene fra dine fartbøder

En del af en fartbøde skal gå til Offerfonden, men en stor del bliver brugt på annoncering.




06. august 2018 kl. 09:17 Af Citathistorie

Annonce

Når du for eksempel kører for stærkt eller kører over for rødt, kan det koste et klip i kørekortet og en bøde. For hver bøde sendes 500 kroner til Offerfonden.

Den har til formål at yde økonomisk støtte til projekter, der hjælper ofre for forbrydelser eller trafikulykker.

Men nu viser en gennemgang af regnskaberne fra 2014 til 2017, at der også bliver givet mange millioner kroner til andre projekter, der ikke direkte kommer ofrene til gode. Det skriver DR Sjælland.

Biografreklamer for én million kroner
Offerrådgivningen er en af de organisationer, der har modtaget mange millioner fra Offerfonden. Pengene er gået til blandt andet indkøb af nye mobiltelefoner og tablets til de frivillige, opgradering af organisationens intranet og landsdækkende biografreklamer.

- Det er jo mange penge, når man fx modtager næsten én million kroner til biografreklamer i tre uger. Men vi gør det jo fordi, vi gerne vil nå ud til de mennesker, der har brug for vores hjælp, siger Knut Arild Gulbrandsen, der er landsformand for Offerrådgivningen.

Han indrømmer dog, at ikke alle pengene fra Offerfonden er brugt lige fornuftigt. Særligt biografreklamerne havde ikke den ønskede effekt.

- Man kan sagtens stille spørgsmålstegn ved den type reklamer. Vi var selv i tvivl om, hvorvidt det var den mest effektive. Men nu har vi prøvet det. I stedet for satser vi nu på Facebook, og det er jo helt andre beløb, siger Knut Arild Gulbrandsen til DR Sjælland.

Offerfonden: Vi følger loven
Hos Offerfonden ser tidligere formand og juraprofessor Eva Schmidt ikke noget problem i, at de har givet penge til nye mobiltelefoner eller reklamer. Fonden har nemlig bare har fulgt loven, siger hun til DR Sjælland.

- Man kan ikke selv søge juridisk- eller psykologisk hjælp. Offerfonden må kun give penge til fx Offerrådgivningen, så de kan blive bedre til at hjælpe ofre, siger Eva Schmidt og fortsætter:
- Biografreklamen er jo faktisk et godt eksempel på noget af det, som Offerfonden skal hjælpe med. Den viser jo danskerne, at der er en Offerrådgivning.

Offerfonden har fra 2014 til 2017 støttet omkring 130 projekter, som samlet har fået mere end 121 millioner kroner.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Sundhedsvæsnet får et løft i 2020 01. december 2019 kl. 21.30

AF: VALDEMAR HVIDBERG ALBAN

Så er det nok! 01. december 2019 kl. 17.10

AF: BJARKE ROSENKILDE

Marcus Knuth, en kommende… 29. november 2019 kl. 13.08

AF: BJARKE ROSENKILDE

Skraldespansk 29. november 2019 kl. 12.51

AF: JOHN WENNERWALD

Kriminelle bandemedlemmer… 24. november 2019 kl. 21.50

AF: BJARKE ROSENKILDE

Bedstemor med slag i! 21. november 2019 kl. 18.21

Annonce