cookie-og-privatlivspolitik
I år fejrer Ford i Danmark 100-årsjubilæum. Ødegaard Biler har været med de sidste 38 år. Salgschef Michael Skaaning blev udlært hos Ødegaard Biler for 20 år siden. Efter job andre steder, vendte han for fireethalvt år siden tilbage til Ødegaard.

4

Billeder

I år fejrer Ford i Danmark 100-årsjubilæum. Ødegaard Biler har været med de sidste 38 år. Salgschef Michael Skaaning blev udlært hos Ødegaard Biler for 20 år siden. Efter job andre steder, vendte han for fireethalvt år siden tilbage til Ødegaard.
Foto: Flemming Keith Karlsen

Motor

Ford i Danmark i 100 år - på Lolland-Falster i 38

På Lolland-Falster har Ødegaard Biler haft Fordbiler de sidste 38 år. I 1981 åbnedes forretningen i Sakskøbing, og i 2004 kom afdelingen i Nykøbing F.




12. oktober 2019 kl. 10:09 Af Lise Ravnkilde

Annonce

På Lolland-Falster har Ødegaard Biler haft Fordbiler de sidste 38 år. I 1981 åbnedes forretningen i Sakskøbing, og i 2004 kom afdelingen i Nykøbing F. til. Dog ikke med samling af biler. Men salg, reparation og vedligeholdelse af alle Fords biler.

- Vi har dokumenteret god erfaring, og det har vores produkt også, fortæller Michael Skaaning, salgschef hos Ødegaard Biler.

Jubilæet fejres på forskellig vis i løbet af året, blandt andet med gode tilbud.


Første samlebånd i Danmark

Da Ford kom til Danmark for 100 år siden, var selve det at lave samlebåndsarbejde kun seks år gammelt.

Danmarks første samlebånd på Nørrebro beskæftigede 148 arbejdere samt 12 funktionærer. På Nørrebrofabrikken blev der produceret Ford T-biler til både Skandinavien, Tyskland, Baltikum og Polen.

Og Danmark var forandret for altid: For i gadebilledet så man nu Fordbiler, der især blev brugt som varebiler af murere, slagtere og tømrere og som personbiler af det bedre borgerskab.


Ny fabrik i Sydhavnen

Samlefabrikken på Nørrebro var så succesfuld, at efterspørgslen på Fords biler krævede mere plads. Derfor blev en ny, mere moderne og langt større fabrik på 11.000 kvadratmeter opført i Sydhavnen. Den åbnede i 1924.

Samtlige Fordfabrikker skulle ligne den oprindelige i Dearborn, Michigan. Derfor stod samlefabrikken i Sydhavnen som et vaskeægte stykke Detroit i København, tegnet af Albert Kahn, Fords faste stjernearkitekt.

Den var en mindre, men tro kopi og spyttede 225 færdige Ford T'er ud på bare første dag.

Bilproduktionen gearede op fra 17.000 biler på den gamle Nørrebro-fabrik i 1923 til næsten 25.000 biler på den nye fabrik året efter. Samtidig var arbejdsstyrken vokset til omtrent 600 arbejdere og 100 funktionærer.

I 1928 gik samlefabrikken over til at producere Fords næste model i rækken, Ford A.


Lukkede under krigen

Anden Verdenskrig betød, at bilproduktionen måtte stoppe. Tyskerne forbød simpelthen produktion af amerikanske produkter. Efter krigen kom bilproduktionen i gang igen, men krigen havde ødelagt rentabiliteten af produktionen i Danmark.

Den danske produktion af Fords biler blev derfor indstillet og flyttet til blandt andet Tyskland og England, der i mellemtiden havde fået store Fordfabrikker.

Ved produktionslukningen var intet mindre end 325.000 Ford-biler blevet bygget i Danmark.

I årene efter blev lokalerne i Sydhavnen omdannet til traktorsamlefabrik for Fieco, Ford Industrial Equipment Company. Da traktorfabrikken lukkede i midten af 70'erne, stod Fords administrations- og depotbygning ved siden af den gamle samlefabrik tilbage.

Bygningen fortsatte med at huse administrationskontorerne og blev derudover anvendt som fjernlager, indtil Ford lukkede depotet i 1991.

Kontorerne fra Sydhavnen flyttede til Glostrup og siden til Ballerup, hvor Ford har haft sin danske base siden slutningen af 2003.

På Lolland-Falster er det Ødegaard Biler, der står for salg, vedligeholdelse og reparation af Fordbiler.

100-årsjubilæet fejres på forskellig vis i løbet af året og er man historisk interesseret, kan man finde en lille video, der viser Fords udvikling i Danmark. Videoen kan findes på www.ford.dk.


Ford Focus, Årets Bil - igen

For tyve år siden blev den første udgave af Ford Focus udnævnt til årets bil i Danmark. I år er den nye Ford Focus igen valgt som Årets Bil af de danske motorjournalister.

- Det betyder meget, når de journalister der skriver kritisk om biler, vælger Årets Bil, forklarer salgschef hos Ødegaard Biler Michael Skaaning.

Helt konkret kan Ødegaard mærke udnævnelsen med flere kunder i butikken.

- Folk vi ellers ikke ser i forretningerne, kommer for at kigge på Årets Bil, og så har vi nye kunder, siger han tilfreds.

Det er Ford Focus' køreegenskaber, moderne turbomotorer, lave priser og høje sikkerhedsniveau, de danske motorjournalister er faldet for. Faktisk løb den fjerde generation af Ford Focus overlegent med Årets Bil-titlen i et stærkt finalefelt med fire andre modeller - Peugeot 508, Hyundai Kona, Kia Ceed og Jaguar I-Pace.

Juryen i Motorjournalisternes Klub Danmark tildelte den nye Focus hele 187 point, hvilket udløste en suveræn sejr med 55 flere point end nummer to, Peugeot 508 som fik 132 point.

Jurymedlemmerne giver Ford Focus ros for at være en komplet bil, der tiltaler alle køreglade kunder, noget også alle tidligere generationer af Focus er kendt for.

Det er det ottende gang, at en Fordbil vinder den danske pris. Det var en Ford Capri, som vandt den allerførste kåring tilbage i 1969.

Formanden for Motorjournalisternes Klub Danmark Karsten Meyland Lemche, begrundede valget af Ford Focus med blandt andet disse ord:

"Der er ingen tvivl om, at det er køreglæde. Og det at folk får en bil, hvor de får et smil på læben, når de sætter sig bag rattet. Den er samtidig blevet mere rummelig, der er masser af features i bilen og ikke mindst god sikkerhed, som for eksempel automatisk nødbremse. Det er derfor, der er givet mange stjerner til Focus. Der er plads til hele familien - det er en rigtig god pakkeløsning. Med Focus får man den bedste pakke af det, der er på markedet lige nu."

Og det er man selvfølgelig utroligt stolte af hos Ford.

"Focus har været anerkendt for sin køreglæde, komfort og høje værdi for pengene, siden vi introducerede den første generation i 1998. Titlen som Årets Bil i Danmark 2019 viser med al tydelighed, at Ford står stærkt, selv 20 år efter at første generation af Focus blev kåret som Årets Bil i Danmark," siger Lene Dahlquist, pressechef hos Ford.


Attraktive priser

Den nye Focus er en klasseledende model i et meget populært segment på det danske marked. Og til priser fra kun 198.785 kroner kan alle danske nybilskøbere være med.

Focus fås både som hatchback med fem døre og i den endnu mere praktiske og rummelige stationcar-version. Selv den billigste Focus har udstyr som automatisk nødbremse (Precollision Assist), alufælge, læderrat, SYNC3-infotainmentsystem med 8" touchskærm, varme i forsæderne, tågeforlygter og elektrisk parkeringsbremse som standard.

"Focus er den bedste bil, vi nogensinde har lanceret, og det er en stor glæde, at den også imponerer motorjournalisterne. Succesen opleves også hos vores forhandlere og kunder, hvor vi har solgt 2.000 Focus'er siden lanceringen for 6 måneder siden - og hvor vi alene i januar regner med at sælge 500, nu hvor også Focus stationcar er klar til levering," siger Ford Danmarks administrerende direktør Janne Kämäräinen.


Fremtiden er el

Hos Ford er man også i gang med at udvikle nye elbiler, men indtil videre anbefaler salgschef hos Ødegaard Biler Michael Skaaning, at man køber en hybrid, hvis man vil have elbil.

- Fremtiden er rene elbiler, men det varer endnu nogle år, før de får rækkevidde nok for os, som kører lange afstande, fortæller han.

Og det gør de fleste på Lolland-Falster, så hos Ødegaard Biler i Sakskøbing og Nykøbing er det en hybridbil, man sælger i år.

En Ford Mondeo Titanium HEV med en benzin-hybridmotor.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: BJARKE ROSENKILDE

Bedstemor med slag i! 21. november 2019 kl. 18.21

AF: MARTIN WOUTERS

ingen reaktioner fra… 20. november 2019 kl. 10.24

AF: BJARKE ROSENKILDE

Ytringsfrihed eller diktatur. 18. november 2019 kl. 19.20

AF: MARTIN WOUTERS

ønsker flere oplysninger… 18. november 2019 kl. 08.29

AF: JOHN WENNERWALD

Farvel til en kæmpe 17. november 2019 kl. 20.55

AF: BJARKE ROSENKILDE

Hvor bor de blå? 17. november 2019 kl. 00.39
Annonce i kategorien "Biler":
Annonce