cookie-og-privatlivspolitik
Man kan godt undvære kørestrøm på broklappen på Kong Frederik IX's Bro, bekræfter Banedanmark nu. Det kan måske rydde usikkerheden ved anlægsprojektet af vejen.
Man kan godt undvære kørestrøm på broklappen på Kong Frederik IX's Bro, bekræfter Banedanmark nu. Det kan måske rydde usikkerheden ved anlægsprojektet af vejen.
Foto: Flemming Keith Karlsen

Skinner og veje

Banedanmark: Ja, togene kan trille hen over broen

Det er muligt at lave en såkaldt lang neutralsektion (neutralzone med køreledninger uden strøm på) på Frederik den IX's Bro, skriver Banedanmark.




31. marts 2020 kl. 09:27 Af David Arnholm

Annonce

NYKØBING "Mener ministeren, at det vil være teknisk muligt at lave en løsning med et kort skinnestykke uden køreledning på en fremtidig klapbro over Guldborgsund? Hvis ikke, vil ministeren så uddybe hvorfor, hvis der allerede findes løsninger med skinnestykker uden køreledning på henholdsvis Peberholm og Sprogø?"

Sådan spurgte Folketingets Transportudvalg 20. februar, og forleden kom der svar fra transportminister Benny Engelbrecht (S). Han har videresendt spørgsmålet til Banedanmark, som svarer:

"En løsning med et kort skinnestykke på en fremtidig klapbro over Guldbordsund forudsætter, at der er køreledninger, uanset om der er strøm på eller ej. Det er muligt at lave en såkaldt lang neutralsektion (neutralzone med køreledninger uden strøm på) på Frederik den IX's Bro, hvor der etableres et inaktivt strømafsnit i broens længde", skriver Banedanmark.


Forlænget rejsetid

Det er interessant, fordi Banedanmark har ønsket at droppe klappen i Frederik den IX's Bro, da det er teknisk svært at lave en klapbro med kørestrøm. Men man kan altså godt undvære strømmen på en kort strækning og lade togene trille over.

Banedanmark påpeger dog, at det kan få uheldige konsekvenser.

"Afhængigt af løsningens udformning og zonens længde kan dette medføre forlænget rejsetid, eftersom at neutralzonen vil komme til at ligge i det, der er accelerationszonen ud fra Nykøbing Falster Station", skriver Banedanmark.

Hvor lang den forlængede rejsetid i givet fald bliver, skriver Banedanmark ikke.

Men nogle få meter uden acceleration udløser næppe lange forsinkelser, må man antage ...


63 strækninger

I spørgsmålet henviste Transportudvalget som nævnt til Peberholm og Sprogø, og i et andet spørgsmål spørger udvalget, om der findes andre lignende strækninger, og om de giver anledning til afbrydelser af trafikken.

Til det svarer Banedanmark, at der er 61 strækninger i Danmark med "neutralsektioner", som det hedder, når der på en strækning er køreledninger uden strøm. Dertil kommer de to strækninger på Peberholm og Sprogø, som er ejet af Sund & Bælt - altså moderselskabet for Femern Landanlæg.

Og det fungerer fint, oplyser Banedanmark:

"Neutralsektionerne giver ingen problemer i den daglige trafikafvikling, da de elektriske togs trækkraft udkobles inden neutralsektionen, hvorefter toget kører igennem med et begrænset hastighedstab, inden trækkraften genindkobles efter passage af neutralsektionen. Ved placeringen af neutralsektionerne og signaler er det sikret, at ingen tog ved normal drift vil få standsning i neutralsektionen. Der har dog været enkeltstående hændelser, hvor et tog af andre årsager er gået i stå i en neutralsektion og dermed ikke har kunnet få strøm til at sætte i gang igen."

Læs også artiklerne: "Aalborg får en bro med klap" og "Banedanmark har set på tysk klapbro"



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her