cookie-og-privatlivspolitik
En grafisk fremstilling af den foretrukne løsning: En tunnel til tog og hovedvejstrafik, og bevarelse af den gamle Fehmarnsundbro til langsommere trafik.
En grafisk fremstilling af den foretrukne løsning: En tunnel til tog og hovedvejstrafik, og bevarelse af den gamle Fehmarnsundbro til langsommere trafik.
Foto: DB/Grafik

Skinner og veje

En sænketunnel sikrer mod støj

Dialogforum har sendt Schleswig-Holsteins transportminister den foretrukne løsning til en fremtidig Fehmarnsund-forbindelse.




02. februar 2020 kl. 11:40 Af John Karlsen

Annonce

FEHMARN En sænketunnel og bevarelse af den gamle Fehmarnsundbro.

Det Dialogforum, der fra delstaten Schleswig-Holstein sikrer inddragelse af lokale synspunkter under etableringen af Femern Bælt-forbindelsen, har nu også udtalt sig om den foretrukne løsning, når det gælder Fehmarnsund mellem Fehmarn og fastlandet.

Den eksisterinde bro vil ikke kunne klare belastningen med den trafik, der følger med Femern Bælt-forbindelsen, og derfor er der opstillet en række muligheder for at enten erstatte eller supplere den.

Talsmanden for Dialogforum, Christoph Jessen, skriver om den foretrukne løsning til delstatens transportminister Bernd Buchholz, og departementschef Enak Ferlemann i Tysklands transportministerium.

Sænketunnelen ønskes blandt andet med henvisning til, at man på den måde kan imødekomme støjgener i området omkring Fehmarnsund. Desuden vil en sænketunnel også bedst bevare det nuværende landskab i området - i forhold til de broløsninger, der også er i spil.

En del af den foretrukne løsning er bevaringen af den gamle bro til langsommere trafik: Blandt andet de landbrugsmaskiner, der skal til og fra fastlandet.

- Planlægningen og virkeliggørelsen af en europæisk hovedfærdselsåre må ikke alene baseres på grundlag af omkostningerne, hedder det i brevet fra Dialogforum.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her