Annonce
Skinner og veje

Klapbro er udtænkt for længst

Sådan kan den kommende klapbro over Guldborgsund - med kørestrøm til tog - komme til at se ud. Broen er udtænkt af Niras og tegnet af PLH Arkitekter. Den nye bro-del, der rummer det ekstra jernbanespor, bærer kørestrømmen til begge jernbanespor. Foto: PLH Arkitekter

Allerede i 2011 fandt ingeniører ud af, hvordan man får kørestrøm på en klapbro over Guldborgsund.

NYKØBING Banedanmark og Sund & Bælt mener, at det vil være for stor en udfordring at konstruere og drive en klapbro med kørestrøm til en jernbane over Guldborgsund. Men den tekniske løsning er udtænkt for længst og beskrevet i fagbladet Ingeniøren for otte år siden.

Her blev løsningen - der er opfundet specifikt til broen over Guldborgsund - kaldt simpel, og det kom Folketidende-læser Tom Hansen i tanke om, da han læste, at Banedanmark og Sund & Bælt nu vil bede om lov til at bygge en bro uden klap.

- De generer så mange, hvis ikke det kommer, siger han og fortæller, at han blandt andet snakkede med en række sejlere i forbindelse med sommerens Vegvisir-kapsejlads.

Når broklapperne er nede, ser det sådan her ud. Foto: PLH Arkitekter

Synd for hele byen

Tom Hansen er bygningsingeniør med forstand på broer, veje og færgelejer - han har blandt andet været med til at projektere færgelejet i Vesterby Havn på Fejø - og han vil nu gøre opmærksom på den gamle artikel i Ingeniøren.

- Jeg synes, det er synd for hele byen, hvis det bliver en fast bro. Og når vi kan flyve til Månen, kan vi nok også bygge en klapbro, bemærker han.

Af den otte år gamle artikel fremgår det, at den rådgivende ingeniørvirksomhed Niras har haft opgaven med at udtænke klapbroen med kørestrøm. Ingeniørerne fra Niras' transport- og jernbaneafdeling har blandt andet set på lignende broer i Holland, USA og Sverige.

Netop svenskerne anbefalede en løsning, hvor strømmen hænger i en køreskinne, og hvor broen kan åbnes på to-tre minutter, ligesom den nuværende. Det klares med en kontravægt og en elmotor, der driver en række tandhjul.

- Der er ikke nogen elmotor, der skal trække elektrificeringen tilbage for, at broen kan åbne. Hele mekanismen, måden broen bliver drevet på - og det gælder også kørestrømmen - bliver løftet af broen. Vi kalder den for sjov for "den russiske rumraket", fordi den er så simpel, sagde civilingeniør Mogens Saberi fra Niras' broafdeling til Ingeniøren dengang.

Ifølge artiklen er det akademiingeniør Dan Mårup fra Niras, der har haft ansvaret for kørestrømmen i projektet. Men det har han og Niras ikke længere, fortæller han i dag.

- Banedanmark har et elektrificeringsprojekt, som tager sig af elektrificeringen, og vi er ikke med inde over det længere. Den løsning, jeg fortalte om der, overvejede vi dengang. Nu er det nogle andre, der har taget over, som ved noget mere om det, fortæller han

Bygningsingeniør Tom Hansen synes, det er synd, hvis Kong Frederik IX's Bro ikke længere skal kunne gå op. Derfor minder han om en artikel bragt i Ingeniøren 23. september 2011. Foto: Anders Knudsen
  • Sådan kan den kommende klapbro over Guldborgsund - med kørestrøm til tog - komme til at se ud. Broen er udtænkt af Niras og tegnet af PLH Arkitekter. Den nye bro-del, der rummer det ekstra jernbanespor, bærer kørestrømmen til begge jernbanespor. Foto: PLH Arkitekter
  • Når broklapperne er nede, ser det sådan her ud. Foto: PLH Arkitekter
  • Bygningsingeniør Tom Hansen synes, det er synd, hvis Kong Frederik IX's Bro ikke længere skal kunne gå op. Derfor minder han om en artikel bragt i Ingeniøren 23. september 2011. Foto: Anders Knudsen
Annonce
Annonce
Annonce
Lolland

De er blandt Danmarks bedste

Lolland

Skrider fra parti: "De dårlige oplevelser blev simpelthen for meget!"

Lokal nyt

Se kortet: Her kan du tanke billigt i weekenden

Vejret

Rekord slået: Drivvåd april er den vådeste i 150 år

112

Tredje gang: Narkopåvirket bilist mistede bilen

112

Eftersøgt i knivstikker-sag er stadig på fri fod

Dølle

Bo er ny leverandør af Dølle-pølsen: - Jeg går ikke på kompromis med kvaliteten

Indland

Store bededag markeres med lukkede skoler og fri til ansatte

Guldborgsund

Nu igen: Vej bukker under for vand

Indland

Byret: Beboer på Christiania tjente 20 millioner på hash

Vejret

Weekenden bringer lunt forårsvejr til Danmark

Indland

28-årig røver Rema 1000 med økse og går på bodega

Vejret

Vintrene på Lolland-Falster vil blive op til 30 procent vådere

Lolland

Her holder børnene fri store bededag

Indland

Mand er faldet fra kran under arbejde i København

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Kørte med tog ind i Ukraine: - Man mærker mest krigens nærvær på stemningen

Sport

Bombe i Nordfalster - cheftræner færdig til sommer

Vejret

Vågnede op til haglvejr - men forude venter 23 grader

Guldborgsund

Hvad skal vi grine af til sommer? Revyfolk kæmper med teksterne

Guldborgsund

Møder stor kritik: - Generelt virker det farligt

Lolland

Dinosaur-lorte under lup: Evolutionsmuseet udstiller forstenede fækalier

112

Område ved fjord afspærret efter fund i vandet