Mange borgere er ikke helt trygge ved den nye akuttelefon, viste en rundspørge på gaden i Nykøbing.
Der er ikke lutter roser at hente til den nye akuttelefon, som bliver indført i Region Sjælland i dag. Og kritikken spænder vidt. Blandt andet peger Bodil Hansen fra Nykøbing på, at det i nogle situationer måske kan være svært at vurdere i telefonen, hvor alvorligt det egentlig er.
- Jeg er modstander af akuttelefonen, for er man i akutte situationer, skal man kunne køre direkte på skadestuen. Samtidig tænker jeg, at det for patienten eller den pårørende måske kan være lidt svært at få sagt de rigtige ting eller vurdere, hvor alvorligt det er, når man er forvirret og bange, siger Bodil Hansen.
Andre peger også på akuttelefonens nummer 70 15 07 08 som et problem.
- Man burde dels have valgt et nummer, som alle kan huske, dels et nummer med kun tre cifre, påpeger Jannie Jessen fra Nykøbing.
Mens mange vælger at ligge sig lige imellem og både kan se fordele og ulemper ved den nye ordning, som indtil videre kun kører i Region Midtjylland, findes der dog også enkelte fortalere.
- Der kan selvfølgelig altid ske fejl, men som udgangspunkt synes jeg, at det er en god ide. Jeg har selv et barnebarn, som lige har måttet side og vente forgæves på en læge i 4,5 time på skadestuen. Det kan vi forhåbentlig undgå med denne ordning, siger Birgitte Rasmussen fra Nykøbing.