Politiet giver servicedeklarationer for overensstemmelse mellem borgernes forventninger og varen, som leveres. De skal være borgernes garanti.
Politiet offentliggør en række beskrivelser af den service, som kan forventes, når en borger har været udsat for en forbrydelse.
Det er tale om 11 såkaldte servicedeklarationer.
De skal sikre overensstemmelse mellem borgernes forventninger til politiet og varen, som rent faktisk leveres.
Servicedeklarationerne beskriver, hvordan betjeningen af borgerne foregår, når det handler om vold, røveri, indbrud, hærværk, tyveri af biler, cykler og knallerter og færdselsuheld.
De skal være garanti for, hvad borgerne som minimum kan forvente sig af politiet.
Politimester Lene Frank, Rigspolitiet, siger:
- Formålet er på den ene side at sikre, at politiet leverer en ensartet og høj service til borgerne, på den anden side at sikre, at borgerne har et retvisende billede af, hvilken service der kan forventes.
Servicedeklarationerne kan læses på politiets hjemmeside www.politi.dk og i en informationsfolder, som vil kunne findes på politistationer, biblioteker og i borgerservicebutikker.
/ritzau/