Lærere, som underviste i de fag, hvor friskolen dumper, er ikke længere ansat på skolen.
- Jeg ved ikke, hvor alvorligt det er.
Det er den første umiddelbare kommentar, Folketidende får, da avisen kontakter Friskolen Guldborgsunds bestyrelsesformand Palle Jønsson i sagen om det skærpede tilsyn, skolen har været under.
Skolestyrelsen vurderer, at skolens samlede undervisning ikke står mål med kravene til folkeskolen. Er det ikke alvorligt?
- Jo, det lyder alvorligt, men det er det ikke i virkeligheden. Jeg tager prøver af alle nye elever, som starter på skolen, og tester dem igen efter et halvt års tid, og på den korte tid kan vi i dansk se en faglig udvikling af eleverne, siger Palle Jønsson.
Nu er faget dansk jo det eneste, hvor skolen faktisk består. Hvad med de andre fag, hvor vurderingen af undervisningen dumper?
- Nu betragter vi dansk, som det vigtigste fag - det er hovedfaget hos os.
Er de andre fag ligegyldige?
- Selvfølgelig er de ikke det, men eksempelvis kigger styrelsen slet ikke på elevernes trivlsel, siger Palle Jønsson, som har en forklaring på, hvorfor styrelsen dumper undervisningen i alle andre fag end dansk:
- Problemet er, at vi havde to lærere ansat, som ikke duede. De havde mange års erfaring, så jeg troede på, at de var dygtige. Men det er min egen fejl, for jeg har selv ansat dem, siger Palle Jønsson.
De to pågældende lærere var ifølge bestyrelsesformanden ansat på skolen fra oktober 2009 og frem til henholdsvis 1. februar og 1. marts alt imens skolen var under først almindeligt og siden skærpet tilsyn.
- Derfor bad jeg også om at få tilsynet udsat til de var væk. Men det valgte Skolestyrelsen at se bort fra. Jeg har regnet mig frem til, at 60 procent af overvågningen er foregået i de to læreres timer. De to lærere har undervist i alle de fag, hvor skolens undervisning dumper, siger Palle Jønsson, som har udfærdiget et 70 sider langt høringssvar til ministeriet, som er ved at blive renskrevet.