Annonce
112

Godstogs lokofører mærkede hverken vind eller kollision

Togulykken 2. januar skete på lavbroen på Storebæltsforbindelsen. Otte mennesker mistede livet, og 16 blev kvæstet. Foto: Tim K. Jensen/Ritzau Scanpix

Der var intet usædvanligt ved køreturen for lokoføreren i godstoget under ulykke på Storebæltsforbindelsen.

Det var ikke til at se eller høre i godstoget, at en lastbiltrailer rev sig løs og ramte et lyntog på Storebæltsforbindelsen i ulykken 2. januar.

En ulykke, hvor otte personer mistede livet, og 16 blev kvæstet.

Det fortæller Preben Steenholdt Pedersen, der er næstformand i Dansk Jernbane Forbund og beretter om lokomotivførerens oplevelser.

- Han opdagede det ikke. Det giver ikke et stort ryk i toget, for så ville toget standse, siger Preben Steenholdt Pedersen.

- Et godstog er langt. Han kan ikke se ned langs toget, og han hører stort set heller ikke, hvad der foregår bagved, siger han på vegne af lokomotivføreren, der ikke selv har udtalt sig til medierne.

Ulykken skete klokken 07.35 onsdag morgen, da en lastbiltrailer efter alt at dømme rev sig løs fra en lommevogn og ramte et modkørende passagertog.

Advokat Torben Koch har til Berlingske fortalt, hvordan føreren af lyntoget var urolig for den stærke vind, hvordan "noget stort" hang ud ved godstoget, og hvordan der tilsyneladende var gnister nede omkring skinnerne forud for ulykken.

Men i det lange og tunge godstog opdagede lokoføreren først katastrofen et stykke tid senere.

- Manden kan ikke se sit tog eller gøre noget. Han kan se, om han har luft og strøm på toget. Da det går op for ham, at han ikke har det, går det op for ham, at noget er galt.

- Ikke hvad der er galt. Men at noget er galt, lyder det fra Preben Steenholdt Pedersen.

Heller ikke i optakten til turen fandt lokomotivføreren grund til at tro, at der var problemer med godstoget, fortæller næstformanden.

Det var firmaet DB Cargo Scandinavia, der stod for lastningen af godstoget.

Vognene var fyldt med tomme ølflasker på vej fra et lager i Høje-Taastrup til Carlsbergs tapperi i Fredericia.

Efter togulykken har transportmyndighederne forbudt brugen af sættevogne, der er monteret på såkaldte lommevogne.

Derudover er reglerne for, hvornår og hvor hurtigt godstog må køre over Storebælt, blevet skærpet.

  • Alle dødsofre fra ulykken på Storebælt er identificeret
    Togulykken 2. januar skete på lavbroen på Storebæltsforbindelsen. Otte mennesker mistede livet, og 16 blev kvæstet. Foto: Tim K. Jensen/Ritzau Scanpix
Annonce
112

Drama på vejen: Smed løbehjulet direkte ud foran bil

112

Mand afgået ved døden efter alvorlig ulykke

Annonce
Annonce
112

Drama på vejen: Smed løbehjulet direkte ud foran bil

Erhverv

Fra ærter til frø: Nu er den store fabrik solgt

Royalt besøg

Bente er klar som den første: - Jeg synes, det er stort

Liveblog

Kongen havde særlig mønt med

Royalt besøg

Se video: Her kommer kongen til Lolland

Indland

Sommervarmen er på vej: Så varmt bliver det

Erhverv

Vejrø-milliardær gør vildt køb af flamboyant englænder

Rødby

Mest omfattende ændring i 60 år: Slut med lange køer

Guldborgsund

En af de helt tunge attraktioner kommer til Gedser

112

31-årig mand stikker læge på psykiatrisk afdeling med en kniv

112

Alvorligt færdselsuheld spærrede landevej

Sport

Sådan! Lollandsk OL-håb vinder EM-guld

Guldborgsund

Vil lokke nye til: Prøv at bo her før du køber

Lolland

Kæmper for at få uddannelser til Nakskov

Indland

Borgere får sendt nye beredskabsråd som digital post

Annonce
Annonce
Sport

Mads Pedersen på podiet i Nysted

112

Uheld på Sydmotorvejen: Person kørt på sygehuset

Politik

Forsvarsminister: Danskerne skal kunne klare sig selv i tre dage i krisesituation

Fejø

Klimaaktivisterne tøver ikke længere: Vigtige retningslinjer

112

Mand afgået ved døden efter alvorlig ulykke

Sport

Vil spolere oprykningsfesten i Esbjerg

Lolland

Stor cykelfest i byen: Lukker flere veje lørdag