BILLEDSERIE: Der går mindst et døgn endnu, før det vurderes at være forsvarligt at sende mennesker ombord på den brændende færge.
Der går formentlig mindst et døgn endnu, før specialtrænede røgdykkere kan gå ombord på den brændende færge Lisco Gloria og forsøge at slukke ilden og tømme færgen for vand.
Søværnets Operative Kommando (SOK) oplyste kort før klokken 14 søndag eftermiddag, at de mange myndigheder, der samarbejder om at få slukket branden på færgen, der ligger for anker syd for Langeland, har holdt møde på det danske miljøskib Gunnar Seidenfaden, og her var vurderingen, at der stadig er så varmt ombord på det brændende skib, at det ikke vil være muligt at sætte røgdykkerne ind.
Vandafkølingen af den brændende færge har haft den ønskede effekt, og temperaturen på skibets sider er nu halveret, oplyser SOK. Planen er dog at fortsætte afkølingen af skibet i de næste 24 timer, hvorefter man vil undersøge, om røgdykkerne kan sendes ombord.
Se billeder fra branden - KLIK HER.
Det er meningen, at røgdykkerne, som er specielt trænede i at slukke brande på skibe, skal slukke den resterende ild og derefter forsøge at pumpe de store mængder slukningsvand fra borde, så skibet kan komme af med den slagside, det har i øjeblikket, og tilbage på ret køl.
Lisco Gloria tilhører rederiet DFDS og var på vej fra Kiel i Tyskland til Klaipeda i Litauen med 236 personer ombord, da der kort efter midnat natten til lørdag udbrød en voldsom brand, formentlig i en lastbil på færgens vogndæk. Branden spredte sig hurtigt til resten af skibet og bragte passagerer og besætning i fare.
Færgen lå på det tidspunkt i tysk farvand i Femern Bælt, men blot nogle få sømil fra Rødby. Det lykkedes takket være en storstilet redningsaktion at redde samtlige passagerer og besætningsmedlemmer i god behold.
SOK oplyser, at der stadig ikke er tegn på, at skibet skulle lække olie.
Se billeder fra branden - KLIK HER.