Popdronningen Lady Gaga har netop udgivet sin nyeste single "Applause", men sangerinden, der i år toppede Forbes liste over de bedst-tjenende stjerner under 30 år, får nu kritik for markedsføringen af singlen.
I sidste uge afholdte sangerinden en konkurrence, der skulle få fans købe flere eksemplarer af "Applause" samt få flere til at streame musikvideoen på nettet.
Lady Gaga skrev til sine Twitter-tilhængere, at de to fans, der havde gjort flest køb og lavet flest videoer, hvor de synger eller mimer til singlen, vil blive fløjet til London for at møde Lady Gaga personligt, deltage i iTunes Festivalen i samme by og se hende optræde.
Ifølge avisen The Huffington Post lagde popsangerinden et link ud, hvor man kan se musikvideoen til Applause 150 gange. Linket er nu efterfølgende blevet slettet.
Lady Gagas aggressive markedsføring har fået redaktøren af en af den prestigefyldte hitliste Billboard, Bill Werde, til at kritisere Lady Gaga for at ville manipulere med sine fans for at nå hitlisterne.
På sin Twitter-profil skriver han:
- En kunster, der twitter og bruger Facebook til at offentliggøre links, der gør det muligt for fans at trykke på play-knappen og derefter forlade deres computer, er ikke i vores ånd. Jeg hader bare at se nogen forsøge at manipulere hitlisterne - hvad enten det er fans eller kunstnere. Det er ikke i den ånd, vi fejrer succes, lyder det fra Bill Werde.
Billboard er et internationalt anerkendt nyhedsmagasin, der kortlægger de mest populære sange og album. Billboards hitliste Hot100 rangerer musiknumre alt efter digitalt salg, hvor ofte de er spillet i radioen og blevet streamet på nettet.
Newspaq