Pendler du 70 kilometer til og fra arbejde, får du dækket cirka en ottendedel af dine udgifter gennem kørselsfradraget, viser beregninger fra Spar Nord.
Det er ofte dyrt at pendle, og befordringsfradraget fra Skat dækker kun en mindre del af omkostningerne ved at køre alene i bil til og fra arbejde.
Det viser en ny analyse, som Spar Nord har lavet på baggrund af data fra Bilbasen.
- Hvis man ser isoleret på befordringsfradraget, er det en dårlig forretning at være pendler i egen bil, da fradraget ikke er i nærheden af at dække de samlede omkostninger ved at have bil, siger afdelingsdirektør i Spar Nord Leif Lind Simonsen.
Pendler du i din egen bil, får du ikke noget fradrag for de første 24 km, men 25-120 kilometer giver et dagligt fradrag på 1,94 kroner per kilometer.
Kørte kilometer derudover giver et fradrag på 0,97 kroner per kilometer.
Det lyder måske umiddelbart meget godt, men når man ser på de samlede omkostninger, der er ved at pendle, så giver fradraget ifølge Leif Lind Simonsen kun et beskedent tilskud til den samlede regning.
De samtlige omkostninger, der er ved at køre i en bil, kan udtrykkes ved begrebet TCO (Total Cost of Ownership).
Begrebet dækker over omkostninger som ejerafgift, forsikring, renteudgifter til billån, brændstofforbrug og ikke mindst værditab.
Bilbasen har beregnet den gennemsnitlige TCO for de ti mest solgte nye biler i 2017 til at være 2,61 kroner per kilometer.
Pendler du for eksempel 150 kilometer 216 arbejdsdage om året, betaler du altså ifølge beregningerne 84.564 kroner om året for at køre på arbejde.
Når der så er taget højde for den skattemæssige værdi af befordringsfradraget, lander du ifølge Spar Nord på 2,23 kroner per kilometer, hvilket svarer til 72.252 kroner på et år.
Du sparer altså godt 12.300 kroner på din årlige pendlerregning ved at gøre brug af befordringsfradraget, såfremt du dagligt pendler 150 kilometer.
Pendler du derimod 70 kilometer 216 arbejdsdage om året, betaler du ifølge beregningerne 39.463 kroner om året for at køre på arbejde.
Efter der er taget højde for den skattemæssige værdi af befordringsfradraget, lander du ifølge Spar Nord på 2,27 kroner per kilometer, hvilket svarer til 34.322 kroner på et år.
Du sparer altså godt 5100 kroner på din årlige pendlerregning ved at bruge befordringsfradraget, såfremt du pendler 70 kilometer på arbejde.
Hvis du vil spare endnu mere, kan du sænke dine pendleromkostninger ved at gå efter en brændstoføkonomisk bil med et lavt værditab, siger markedsanalytiker ved Bilbasen Jan Lang.
Han nævner for eksempel en VW Golf eller en Peugeot 208 som gode økonomiske pendlerbiler.
- Køber man en dieseldrevet Peugeot 208, vil man kunne køre til en TCO på mellem 1,65 og 1,8 kroner per kilometer, siger han.
Og det er altså væsentligt mindre end den gennemsnitlige TCO på 2,61 kroner per kilometer for de ti mest solgte nye biler.
- Men det afhænger også af, om man kan holde ud at køre i en mindre bil, eller om man gerne vil have en lidt større bil med større komfort, siger Jan Lang.
En af de nemmeste måder at sænke sine omkostninger ved at pendle er i øvrigt at finde nogen, der vil køre med, tilføjer Jan Lang.
Tjener du mindre end 322.100 kroner i 2018, kan du desuden få et ekstra kørselsfradrag, som der ikke er taget højde for i Spar Nords beregninger.
Bor du i en yderkommune, kan du ligeledes få et højere befordringsfradrag.
Fakta: Om beregningerne
- TCO tager udgangspunkt i tre års ejerskab, 60.000 kilometer kørsel i alt og salg i ren handel til forhandler efter de tre år.
- I TCO er der indregnet værditab, renteudgifter (rentesats 4 procent), forsikring, brændstof, ejerafgift, dieselpris (10,11 kroner/liter) og benzinpris (11,71 kroner/liter).
- I TCO er der ikke indregnet service, værkstedsbesøg, dæk og vask.
- Den skattemæssige værdi af befordringsfradraget er beregnet med udgangspunkt i den gennemsnitlige kommuneskat inklusiv kirkeskat på 26,6 procent i 2018.
Kilde: Spar Nord.
/ritzau fokus/