Roskilde Festival er gået benhårdt efter at behage den 23-årige gennemsnitsgænger på sommerens festival.
Da Roskilde Festival i dag offentliggjorde plakaten med sommerens musiknavne, ventede mange i spænding på, hvorvidt tæppet samtidig ville gå for et navn i sværvægtsklassen.
Men med Arctic Monkeys og The Strokes som nyeste hovednavne lyder der fortsat mange kritiske røster på blandt andet festivalens Facebook-side.
Ifølge Rikke Øxner, der er musikchef på Roskilde Festival, er det dog ikke muligt at tilfredsstille alle.
- Der vil altid mangle et eller andet, og der vil altid være brok. Men hvad er et helt stort navn egentlig? Selvfølgelig har der været ting, der er glippet, men sådan er det, og det er helt umuligt at undgå, siger hun.
Budgettet for dette års festival ligger i omegnen af 37 millioner, og det er dermed ikke vokset i forhold til sidste år.
For Roskilde Festival har det derfor været en balancegang mellem at tiltrække de største kunstnere og samtidig fastholde et bredt program.
- Det gælder om at få mest muligt for pengene. Vi skal hele tiden sørge for, at de såkaldt store navne ikke bliver så dyre, at alt andet bliver discount.
- Derfor er vi glade for, at langt de fleste vigtige navne på ønskeseddelen er gået igennem, siger Rikke Øxner.
Musikchefen fortæller, at der i planlægningen har været fokus på, at festivalgængeren på Roskilde i gennemsnit er 23 år gammel.
I den aldersgruppe bedriver mange en tilværelse som studerende, og pengene er derfor sjældent store.
- Vi har de penge, som publikum kan betale. Vi kan ikke bare blive ved med at byde prisen op på de musikhonorarer, der bare stiger og stiger. Så det handler om at finde forhandlergenet frem, siger hun.
/ritzau/