Miljøbelastningen fra bilerne kan nedsættes væsentlig med simple løsninger, siger Ingeniørernes tænketank, der skyder politisk forlig om kørselsafgifter ned.
Stik imod regeringens løfter vil CO2-udslippet fra biler og lastbiler løbe løbsk frem mod 2020, hvis vi skal vente på den GPS-baserede kørselsafgiftsmodel, som regeringen satser på. Det fastslår tre trafikeksperter i Nyhedsmagasinet Ingeniørens tænketank, Visionariet.
Regeringen har besluttet at udsætte planerne om at indføre den milliarddyre kørselsafgiftsmodel til tidligst 2018, og det kalder på andre, hurtigere muligheder, påpeger tænketankens eksperter.
Eksperterne kalder det for en naiv drøm, når regeringen vil læne sig op ad et hollandsk kørselsafgiftssystem baseret på GPS og foreslår, at der i stedet satses på tre simple tiltag, der kan sættes i værk med det samme og både nedsætte CO2-udslip og trængslen i byerne.
Tænketanken foreslår, at registreringsafgiften på nye biler omlægges mere, end det skete i 2007, hvor de brændstoføkonomiske biler fik lov til at slippe billigere, mens benzinslugerne fik en ekstra skat.
For det andet foreslår tænketanken, at der allerede nu indføres en afgift på f.eks. 40 øre per km tilbagelagt asfalt, der skal erstatte hele eller noget af registreringsafgiften for nye biler.
Afgiften, der vil gøre det billigere at købe en ny bil, men dyrere at køre i den, skal opkræves ved at aflæse bilens kilometertæller med regelmæssige mellemrum. Man kan også hæve brændstofafgiften med en krone per liter, uden at det øger grænsehandlen væsentligt.
For det tredje kan trængslen, i første omgang i København, fjernes med en betalingsring, som kendes fra andre europæiske storbyer.
/ritzau/