Annonce
Debat

(ingen overskrift)

Når nu spørgsmålet ikke kan optages på avisens valgdebat side med spørgsmål til kandidaterne, så er du jo fint at jeg kan oprette spørgsmålet her i stedet for. Så får jeg se om nogen kandidater kigger forbi her?

Der har været sagt og skrevet meget om ophøret af TUBA´s rådgivningstilbud i Guldborgsund kommune. Nu ser det ud til et nyt rådgivningstilbud til unge i alkohol-familier er kommet på plads i kommunen hvilket naturligvis er meget positivt. Jeg vil ikke stille mig til dommer over om det ene rådgivningstilbud er bedre end det andet, dog er det helt centralt at der skabes mulighed for anonymitet hvis man vil hjælpe denne målgruppe.

Guldborgsund kommunes ungerådgivning ophørte desværre parallelt med TUBA´s rådgivningstilbud og her er aldrig kommet noget alternativ op hvilket er katastrofalt for en lang række af kommunens unge borgere.

Mens rådgivningen eksisterede var behovet udtalt og behovet er på ingen måde blevet mindre i de år ungerådgivningen har været lukket, tværtimod. En opgørelse fra Psykiatrifonden viser at omkring 20 % af de 15-24-årrige på landsplan er ”psykisk sårbare”. Det er både unge med psykiatriske diagnoser og unge med forskellige former for psykosociale problemer – for eksempel ensomhed, isolation, misbrug, selvskadende adfærd, spiseforstyrrelser, manglende selvværd, eksamensangst, mobning og selvmordstanker. Der er ingen grund til at antage at andele af disse unge er under 20 % i Guldborgsund kommune, nok nærmere tværtimod. Er behovet forsvundet…? Nej, men det er rådgivningen desværre.

Dette spiller for mig at på ingen måde sammen med intentionerne om at løft uddannelsesniveauet, bryde med chance ulighed/socialarv, eller generelt at gøre kommunen til en attraktiv bosætnings kommune.

Er der nogen der vil byde ind med noget, inden de unge og deres forældre skal til stemmelisten?

Annonce
Annonce
Annonce
Rødby

Mest omfattende ændring i 60 år: Slut med lange køer

112

Mænd kørte væk fra brand: - Klart vores mistanke, at den er påsat

112

Alvorligt færdselsuheld spærrer landevej

Lolland

Kæmper for at få uddannelser til Nakskov

Guldborgsund

Claus Meyer lykkelig: Slår dørene op i "sin elskede by"

Sport

Sådan! Lollandsk OL-håb vinder EM-guld

Guldborgsund

Danmarks dyreste lokum? Lokal toiletbygning vurderet til flere millioner

112

Uheld på Sydmotorvejen: Person kørt på sygehuset

112

31-årig mand stikker læge på psykiatrisk afdeling med en kniv

Indland

Borgere får sendt nye beredskabsråd som digital post

Fejø

Klimaaktivisterne tøver ikke længere: Vigtige retningslinjer

Sport

Øv! Lokalt OL-håb misser EM-guld

Guldborgsund

Formand går af: "Det sandede til i selvfedme og uforsonlighed"

Sport

Vil spolere oprykningsfesten i Esbjerg

Lokal nyt

Forsvarsminister: Danskerne skal kunne klare sig selv i tre dage i krisesituation

Annonce
Annonce
Sport

NFC smidt på sommerferie med våd klud i ansigtet

Lolland

Stor cykelfest i byen: Lukker flere veje lørdag

Vejret

Åh nej: Masser af regn på vej - frygter skybrud på Sydhavsøerne

Sport

Tyskland med storsejr i EM-åbning

Guldborgsund

Kæmpe fest på Torvet blev et tilløbsstykke: Se alle billederne

Indland

Tiltalt for Meng-drab skrev brutale noveller om bortførsler

Nykøbing

Påvirket mand kørte cyklist ned: Politiet søger vidner