Skal de små specialbutikker overleve i byerne skal handelslivet og handelsmønstret gøres endnu mere attraktivt end det kendes i dag. Der skal skrues op for aktiviteterne, være længere åbningstider og flere aftensalgs- og late night-arrangementer end nu.
Nykøbing F.s cityforretninger er kendt for at holde åbent til klokken 17.30 og nu følger Maribo Handelsstandsforenings medlemmer efter med en forsøgsperiode på tre måneder i 2012.
På det årlige møde i aktivitetsudvalget i aftes blev det besluttet at forlænge åbningstiden til klokken 17.30 i de tre sommermåneder juni, juli og august og samtidig blev antallet af aftensalg udvidet til fire.
Aftensalget “Lys i byen” i Maribo i september blev den hidtil største succes. Byen var sort af mennesker fra start til slut. Handelsbyerne på Lolland-Falster er charmerende hver for sig, og mulighederne er store, hvis man forstår at kombinere de gamle dyder med god service og lærer at markedsføre byens specialforretninger som et stort indkøbscenter.
Forretningernes forskellighed er et salgsargument i sig selv. Kunder skal kunne opfatte en indkøbstur som en opdagelsesrejse og fanges undervejs af forskellige aktiviteter og nye spændende initiativer.
Åbningstiderne har altid været genstand for stor debat i de lokale handelsstandsforeninger, fordi der er så forskellige hensyn at tage, men det duer ikke, at der ikke er enighed om faste tider, og det duer ikke hvis de aftalte tider ikke overholdes.
Det nytter nemlig ikke, at vi som kunder mødes af lukkede og låste butiksdøre klokken 17.00, hvis den aftalte lukketid er 17.30. Handelslivet på Lolland-Falster spiller en væsentlig rolle i bestræbelserne på at tiltrække flere gæster, turister og bosættere til området, og heldigvis har de fleste handelsstandsforeninger fat i noget rigtigt, når de skruer op for aktivitetsniveauet, og det er vigtigt at man lokalt i de enkelte handelsbyer bevarer og fremmer gejsten.
Lige så vigtigt er det, at handelsstandsforeningerne tager et medansvar for at handelsgaderne holdes rene - fri for affald, flagrende papir, glasskår og ukrudt, og her har blandt andet Nakskov vist vejen med sit Ren By-projekt, hvor det også er lykkedes at involvere borgerne.
Den idé er værd at kopiere i andre byer.
Business Lolland-Falster har også fat i noget rigtigt, når de fremover samlet vil markedsføre landsdelen fra en “ambassade” i København, og det skal blive spændende at følge det initiativ.
Det er nytænkning.
Samlet set har Lolland-Falsters handelsliv så uendelig meget godt at byde på, og det skal værdsættes.