Annonce
Dette er en leder. Den er skrevet af et medlem af vores lederpanel og udtrykker Folketidendes holdning.
Debat

Det gik helt som frygtet

Der var ikke bare en revne i den 74 år gamle Storstrømsbro. I går efter middag fandt undersøgelsesholdet fra Force Tecnology endnu en revne ved røntgenfotograferingen af broens samlinger, og sandsynligheden taler derfor for at der muligvis er flere.

Under alle omstændigheder blev det i går besluttet at lukke broen helt for togtrafik i yderligere tre uger. Det er et hårdt og alvorligt slag mod områdets pendlere og rejsende.

Men det gik præcist som frygtet med en lettere omskrivning af ordsproget: En enlig svale gør ingen sommer. Afsløringen af revne nummer to vækker ikke uden grund bekymring hos Socialdemokraternes trafikordfører, Rasmus Prehn.

Hidtil har vurderingen fra Banedanmark været, at broen kan klare sig et stykke ud i fremtiden ved at understøtte broens konstruktioner, men om den vurdering stadigvæk holder stik, forventer Rasmus Prehn at få svar på.

Det er han bestemt ikke ene om.

Det er helt uhørt at en hel landsdels togtrafik lammes på grund af en nedslidt bro, og så kan regeringspartiet og dets støtter tale nok så meget om prioritering og problemer med andre nedslidte broer.

De kan lige så godt se i øjnene, at det bliver nødvendigt at finde milliarderne frem, for hvad nu hvis det næste gang er den gamle baneførende Lillebæltsbro, der krakelerer i konstruktionen. Sikken et ramaskrig, der ville blive, hvis det var togtrafikken mellem Sjælland-Fyn og Jylland der blev lammet.

Vi har tidligere på dette sted præluderet for, at man sideløbende med den nødtørftige og langt fra langtidsholdbare reparation grundigt overvejer at bygge en tunnel, når nu der alligevel opføres en tunnelelementfabrik i forbindelse med Femern-tunellen.

Når det arbejde er i gang vil de sidste tunnelrør kunne produceres til en overkommelig pris. Det er altid de første elementer, der er dyrest.

Bygningsingeniør og professor ved DTU (Danmarks Tekniske Universitet), Niels Jørgen Gimsing, er da heller ikke bleg for at kalde det, der nu sker med Storstrømsbroen, for en lappeløsning. Man behøver ikke være professor for at give ham ret eller for at kunne forudse de problemer, der kan opstå for den nord og sydgående Europa-togtrafik, når Femern-tunellen står færdig, hvis vi ikke tager nedslidningen af Storstrømsbroen alvorlig.

Det er lidt af en gyser nu at skulle følge Banedanmarks videre undersøgelser af brosamlingerne. Indtil undersøgelserne er slut har transportminister Henrik Dam Kristensen (A) valgt ikke at udtale sig.

Det gør han formentlig klogt i, men vi venter spændt på hans kommende redegørelse og konklusioner.

Annonce
Annonce
Annonce
Sport

Mads Pedersen på podiet i Nysted

112

Mand afgået ved døden efter alvorlig ulykke

Sport

Skuffende EM-start: Danmark smider føring

Guldborgsund

En af de helt tunge attraktioner kommer til Gedser

112

Mænd kørte væk fra brand: - Klart vores mistanke, at den er påsat

Rødby

Mest omfattende ændring i 60 år: Slut med lange køer

Guldborgsund

Claus Meyer lykkelig: Slår dørene op i "sin elskede by"

112

Alvorligt færdselsuheld spærrede landevej

Sport

Sådan! Lollandsk OL-håb vinder EM-guld

112

31-årig mand stikker læge på psykiatrisk afdeling med en kniv

Lolland

Kæmper for at få uddannelser til Nakskov

112

Uheld på Sydmotorvejen: Person kørt på sygehuset

Guldborgsund

Danmarks dyreste lokum? Lokal toiletbygning vurderet til flere millioner

Fejø

Klimaaktivisterne tøver ikke længere: Vigtige retningslinjer

Indland

Borgere får sendt nye beredskabsråd som digital post

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Formand går af: "Det sandede til i selvfedme og uforsonlighed"

Sport

Øv! Lokalt OL-håb misser EM-guld

Lokal nyt

Forsvarsminister: Danskerne skal kunne klare sig selv i tre dage i krisesituation

Sport

Vil spolere oprykningsfesten i Esbjerg

Sport

NFC smidt på sommerferie med våd klud i ansigtet

Lolland

Stor cykelfest i byen: Lukker flere veje lørdag

Sport

Tyskland med storsejr i EM-åbning