Der var ikke bare en revne i den 74 år gamle Storstrømsbro. I går efter middag fandt undersøgelsesholdet fra Force Tecnology endnu en revne ved røntgenfotograferingen af broens samlinger, og sandsynligheden taler derfor for at der muligvis er flere.
Under alle omstændigheder blev det i går besluttet at lukke broen helt for togtrafik i yderligere tre uger. Det er et hårdt og alvorligt slag mod områdets pendlere og rejsende.
Men det gik præcist som frygtet med en lettere omskrivning af ordsproget: En enlig svale gør ingen sommer. Afsløringen af revne nummer to vækker ikke uden grund bekymring hos Socialdemokraternes trafikordfører, Rasmus Prehn.
Hidtil har vurderingen fra Banedanmark været, at broen kan klare sig et stykke ud i fremtiden ved at understøtte broens konstruktioner, men om den vurdering stadigvæk holder stik, forventer Rasmus Prehn at få svar på.
Det er han bestemt ikke ene om.
Det er helt uhørt at en hel landsdels togtrafik lammes på grund af en nedslidt bro, og så kan regeringspartiet og dets støtter tale nok så meget om prioritering og problemer med andre nedslidte broer.
De kan lige så godt se i øjnene, at det bliver nødvendigt at finde milliarderne frem, for hvad nu hvis det næste gang er den gamle baneførende Lillebæltsbro, der krakelerer i konstruktionen. Sikken et ramaskrig, der ville blive, hvis det var togtrafikken mellem Sjælland-Fyn og Jylland der blev lammet.
Vi har tidligere på dette sted præluderet for, at man sideløbende med den nødtørftige og langt fra langtidsholdbare reparation grundigt overvejer at bygge en tunnel, når nu der alligevel opføres en tunnelelementfabrik i forbindelse med Femern-tunellen.
Når det arbejde er i gang vil de sidste tunnelrør kunne produceres til en overkommelig pris. Det er altid de første elementer, der er dyrest.
Bygningsingeniør og professor ved DTU (Danmarks Tekniske Universitet), Niels Jørgen Gimsing, er da heller ikke bleg for at kalde det, der nu sker med Storstrømsbroen, for en lappeløsning. Man behøver ikke være professor for at give ham ret eller for at kunne forudse de problemer, der kan opstå for den nord og sydgående Europa-togtrafik, når Femern-tunellen står færdig, hvis vi ikke tager nedslidningen af Storstrømsbroen alvorlig.
Det er lidt af en gyser nu at skulle følge Banedanmarks videre undersøgelser af brosamlingerne. Indtil undersøgelserne er slut har transportminister Henrik Dam Kristensen (A) valgt ikke at udtale sig.
Det gør han formentlig klogt i, men vi venter spændt på hans kommende redegørelse og konklusioner.