Når disse linjer læses, er der med stor sandsynlighed truffet en endelig politisk beslutning om, hvorvidt det skal være en bro eller en tunnel, der forbinder Danmark og Tyskland. Den faste Femern-forbindelse besluttes endeligt i dag, og alt har indtil trafikpolitikerne mødtes tydet på, at det bliver en tunnel. Ud fra en samlet økonomisk, miljø- og sikkerhedsmæssig vurdering er det tunnellen, der er den mest fordelagtige.
Uanset hvordan vi vender og drejer Femern-forbindelsen er projektet landsdelens nøgle til fremtiden. En fremtid, der gerne skal være kendetegnet ved vækst og nye arbejdspladser på Lolland og Falster. Det har det lokale erhvervsliv i samarbejde med kommuner, region og interesseorganisationer arbejdet hårdt for at være klar til. Vi skal være klar til at høste en permanent gevinst ved Femern-forbindelsen.
Men - en slange har sneget sig ind i paradiset. Den første grundige og videnskabelige rapport om den faste forbindelses “regionale udviklingsperspektiver”, tegner et noget dystert billede set med lokale sydhavsøjne.
Rapporten, der er lavet af tyske, danske og svenske forskere, peger på de to metropoler Hamborg og København/Øresund som de store vindere ved Femern-forbindelsen, mens Lolland-Falster og Nordtyskland kun får udvikling, hvis den bliver hjulpet på vej udefra, som det hedder i rapporten. Oversat til dansk betyder det, at staten er nødt til at flytte arbejdspladser til landsdelen, hvis vi skal have bare lidt ud af den faste forbindelse.Rapporten spår, at der ligefrem samlet bliver tab af lokale arbejdspladser.
Det er bekymrende perspektiver, forskerrapporter tegner. Et af kerneargumenterne for at etablere den faste forbindelse har i årevis været muligheden for at skabe vækst på Lolland og Falster, men det argument må så absolut siges at have mistet betydning og værdi i den fremtidige debat om forbindelsens berettigelse.
En ting står klart: Vi skal som landsdel arbejde hårdt for at få så meget som muligt ud af den faste forbindelse, og fokus skal ifølge forskerne være på turisme. I forvejen er turisme et stort erhverv både på Lolland-Falster og Fehmarn, og det er en stor udfordring, der venter for den lokale turistindustri. Seneste opgørelse over turismen viser desværre, at den er i tilbagegang. Det gør kun udfordringen endnu større, og stat, region, kommune og erhvervsliv må stå sammen om at LF også bliver vinder, når den faste forbindelse er en realitet.
Deltag i debatten med Chefredaktør Søren Knudsen på Facebook KLIK