Annonce
Debat

Ny udenrigsminister? Ja tak, meget gerne.

Når SF i morgen indleder sit landsmøde i Kolding, har partiet en enestående mulighed for at vise det ganske land, at Willy Søvndal efter landsmødet er blevet forhenværende udenrigsminister og igen den sympatiske og også morsomme politiker, der kan samle sit parti.

Man skal ikke nødvendigvis have humor for at erkende sin utilstrækkelighed som udenrigsminister, blot lidt selverkendelse. Det højner ethvert menneskes troværdighed og respekt, og er det ikke netop det, SF har brug for, inden det går helt galt.

Så, hånden på hjertet, kære SF’ere, Willy Søvndal har ikke format, viden og diplomatiske egenskaber til at præsentere Danmark i et stormfyldt udland.

En udenrigsminister skal markedsføre sit land og regeringens politiker og på det sprog situationen kræver. Man taler ikke engelsk med sin tyske eller franske kollega. Europas toneangivende lande, og Tyskland som vores naboland og store handels- og eksportmarked?

Det opfattes som et svaghedstegn, når man lader sig repræsentere i internationale fora med en udenrigsminister, der ikke ’dufter’ af den atmosfære, hvori de store globale beslutninger træffes.

Men han findes, ham, der har den rigtige duft og udstråling. Måske ikke i noget regeringsparti, men skal man nødvendigvi være politiker for at blive udenrigsminister, det kan vel læres?

Jeg tillader mig at sige ja, og det gør jeg ud fra den betragtning, at en udenrigsminister skal i første omgang ’brande’ sit land og som tidligere skrevet, den siddende regerings politiker. Det kan f.eks. ham, der driver en stor international virksomhed med en baggrund, der har udstyret ham med evnen til at forhandle, er kontaktskabende, har udstråling og er åben med den begrænsning, der ligger i en diplomatisk adfærd, og – kendskab til engelsk, tysk og fransk på forhandlingsniveau.

Han sidder derude, kære SF’ere. Find ham.

Apropos sprogfærdighed husker mange læsere sikkert Per Hækkerup, da han var udenrigsminister. Han talte næsten bedre tysk end sin tyske kollega, og jeg har set ham på tysk tv, som en formidabel diskussionspartner.

De gamle, nu forhenværende politikere, huske ham med garanti endnu, og det er sådan en udenrigsminister, vi har brug.

En, vi husker for hans udstråling og vid – på flere sprog.

Poul Jakobsen

Guldborghave 41

4862 Guldborg

Annonce
Annonce
Annonce
112

10-årig hjalp kraftigt blødende mand: - Han er en hverdagshelt

Lægehus lukker

Regionspolitiker: Førsteprioritet er at finde en læge der vil overtage praksis

EM i fodbold

Vildt mange skal til Tyskland: Nu tager Scandlines konsekvensen

Kultur

Hjerteproblemer holder Lisbet Dahl ude af Tivolirevyen

Guldborgsund

Var engang landets største: Nu åbner de i gammel grisestald

Sport

Stor interesse for Mark O.-stævne: - Fænomenalt

Sport

Stort problem løst - NFH henter målvogter i Champions League-klub

Vejret

DMI skruer op: 30 grader på Lolland

Indland

Aftaler med naboen er med til at forhindre indbrud i ferien

Udland

Nu er det afgjort: Her er Natos næste generalsekretær

Sport

Danmark slider sig videre ved EM med nervøs nulløsning

Nakskov

Spektakulært syn: Kan ses og høres på lang afstand

Lolland

Kø udenfor: 890 gæster indenfor på tre timer

Lokal nyt

Danmarks grønneste strøm trækker investeringer til Lolland-Falster

Indland

Kunstig intelligens kan hjælpe læger med at opdage brystkræft

Annonce
Annonce
Lægehus lukker

Har ikke gjort deres arbejde: - Jeg er meget bekymret for fremtiden

Trafik

Flere problemer i travl tunnel: Men en enkelt opmuntring på vej

Politik

Messerschmidt trækker DF ud af klimalov efter aftale om CO2-afgift

Lolland

Godt nyt om Knuthenborgs forsvundne dino

Lægehus lukker

"Katastrofe" og "fuldkommen vanvittigt:" Conny ked af chokerende lukning

Sport

NFC henter ungt talent hjem fra Vejle

Udland

Flere dræbte under voldsom demonstration i Kenya