Annonce
Dette er en leder. Den er skrevet af et medlem af vores lederpanel og udtrykker Folketidendes holdning.
Debat

Så går vi i gang

Broen er droppet og i stedet bliver det en tunnel til biler og tog, der i 2020 forbinder Tyskland og Danmark under Femern Bælt.

I mange år var det en bro alle talte om. Ingen troede på tunnelen. Men som en useedet outsider kom tunnelløsningen spurtende i yderbanen, og har i det seneste halve år taget de fleste med bukserne nede.

Miljøet vandt – sejladssikkerheden vejede tungest, og tyskernes indædte bromodstand fik en lige højre og blev sendt i gulvet. Den faste forbindelse bliver en tunnel. Sådan - og tak for det. En hurtig og klar politisk beslutning fra de danske trafikpolitikere, der sikrer, at den historiske beslutning er solidt forankret.

Den til tider hysteriske tyske modstand står meget svagt efter den danske beslutning. Danmark betaler for byggeriet, og derfor har vi også retten til at beslutte, om det bliver bro eller tunnel. Fra nu af bliver den tyske modstand kun af overfladisk betydning, da beslutningen er taget. Beskeden til de tyske skeptikere må klart være, at det er på tide at vågne op og komme ind i kampen for en fælles Femern-region. Fortsat modstand vil kun være til skade for de store muligheder, der er for at styrke landsdelene på hver sin side af Femern Bælt.

I årevis har den faste forbindelse til Tyskland været på tegnebrættet og genstand for evige politiske diskussioner og manglende beslutningsevne. Sådan har det ikke været det seneste år i Danmark. Transportminister Hans Christian Schmidt har vist sig som en handlekraftig minister med evne for at skabe brede løsninger taget på et sagligt grundlag. Det skal han og ministeriet have stor ros for.

Nu er beslutningen taget og den er klar. Lad os komme i gang og det kan ikke vente. Selvom tunnel-byggeriet efter planen først er afsluttet og klar til åbning i 2010, er der ingen tid at spilde. Dertil er opgaven for stor og omfattende for Lolland og Falster. Vi skal ikke bygge en tunnel til Tyskland.

Vi skal bygge og skabe en Femern-region, hvor det på trods af sproglige og kulturelle forskelle skal lykkes at skabe et politisk, økonomisk, erhvervsmæssigt og vigtigst af alt et folkeligt fællesskab til gavn for vækst og velstand.

Deltag i debatten med Chefredaktør, Søren Knudsen på Facebook.

Annonce
Annonce
Annonce
Sport

Stort problem løst - NFH henter målvogter i Champions League-klub

Lolland

Kø udenfor: 890 gæster indenfor på tre timer

Sport

Danmark slider sig videre ved EM med nervøs nulløsning

Udland

Flere dræbte under voldsom demonstration i Kenya

Samfund

Har ikke gjort deres arbejde: - Jeg er meget bekymret for fremtiden

Nakskov

Spektakulært syn: Kan ses og høres på lang afstand

Lægehus lukker

"Katastrofe" og "fuldkommen vanvittigt:" Conny ked af chokerende lukning

Lokal nyt

Danmarks grønneste strøm trækker investeringer til Lolland-Falster

Trafik

Flere problemer i travl tunnel: Men en enkelt opmuntring på vej

112

13-årigt offer i Korsør-sagen vil overvære domsafsigelsen

Lolland

Godt nyt om Knuthenborgs forsvundne dino

Sport

NFC henter ungt talent hjem fra Vejle

Lægehus lukker

Lægehus lukker: 7.500 patienter skal have ny læge

Sport

Jens fra Nykøbing er ny superligatræner: Bliver chef for kæmpe stab

112

Politiet efterlyser: Har du set Bent?

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Lukningstruet zoo er reddet

Vejret

Nu lægger sommervarmen sig over Sydhavsøerne: Så varmt bliver det

Sport

Rolf Sørensen melder fra til Touren med hjerteproblemer

Politik

Få overblikket: Her er hovedpunkterne i den grønne trepartsaftale

112

108 taget i fartkontroller - 18 får et klip

Politik

Minister efter ny aftale: Så meget stiger prisen på oksekød

Sport

Spanien hjælper Danmark før Serbien-brag: Sådan går vi videre ved EM