Annonce
Dette er en leder. Den er skrevet af et medlem af vores lederpanel og udtrykker Folketidendes holdning.
Debat

Så går vi i gang

Broen er droppet og i stedet bliver det en tunnel til biler og tog, der i 2020 forbinder Tyskland og Danmark under Femern Bælt.

I mange år var det en bro alle talte om. Ingen troede på tunnelen. Men som en useedet outsider kom tunnelløsningen spurtende i yderbanen, og har i det seneste halve år taget de fleste med bukserne nede.

Miljøet vandt – sejladssikkerheden vejede tungest, og tyskernes indædte bromodstand fik en lige højre og blev sendt i gulvet. Den faste forbindelse bliver en tunnel. Sådan - og tak for det. En hurtig og klar politisk beslutning fra de danske trafikpolitikere, der sikrer, at den historiske beslutning er solidt forankret.

Den til tider hysteriske tyske modstand står meget svagt efter den danske beslutning. Danmark betaler for byggeriet, og derfor har vi også retten til at beslutte, om det bliver bro eller tunnel. Fra nu af bliver den tyske modstand kun af overfladisk betydning, da beslutningen er taget. Beskeden til de tyske skeptikere må klart være, at det er på tide at vågne op og komme ind i kampen for en fælles Femern-region. Fortsat modstand vil kun være til skade for de store muligheder, der er for at styrke landsdelene på hver sin side af Femern Bælt.

I årevis har den faste forbindelse til Tyskland været på tegnebrættet og genstand for evige politiske diskussioner og manglende beslutningsevne. Sådan har det ikke været det seneste år i Danmark. Transportminister Hans Christian Schmidt har vist sig som en handlekraftig minister med evne for at skabe brede løsninger taget på et sagligt grundlag. Det skal han og ministeriet have stor ros for.

Nu er beslutningen taget og den er klar. Lad os komme i gang og det kan ikke vente. Selvom tunnel-byggeriet efter planen først er afsluttet og klar til åbning i 2010, er der ingen tid at spilde. Dertil er opgaven for stor og omfattende for Lolland og Falster. Vi skal ikke bygge en tunnel til Tyskland.

Vi skal bygge og skabe en Femern-region, hvor det på trods af sproglige og kulturelle forskelle skal lykkes at skabe et politisk, økonomisk, erhvervsmæssigt og vigtigst af alt et folkeligt fællesskab til gavn for vækst og velstand.

Deltag i debatten med Chefredaktør, Søren Knudsen på Facebook.

Annonce
Annonce
Annonce
Sport

Mads Pedersen på podiet i Nysted

112

Mand afgået ved døden efter alvorlig ulykke

Rødby

Mest omfattende ændring i 60 år: Slut med lange køer

Guldborgsund

En af de helt tunge attraktioner kommer til Gedser

112

Mænd kørte væk fra brand: - Klart vores mistanke, at den er påsat

112

Alvorligt færdselsuheld spærrede landevej

Guldborgsund

Claus Meyer lykkelig: Slår dørene op i "sin elskede by"

Sport

Sådan! Lollandsk OL-håb vinder EM-guld

Lolland

Kæmper for at få uddannelser til Nakskov

112

31-årig mand stikker læge på psykiatrisk afdeling med en kniv

112

Uheld på Sydmotorvejen: Person kørt på sygehuset

Fejø

Klimaaktivisterne tøver ikke længere: Vigtige retningslinjer

Guldborgsund

Danmarks dyreste lokum? Lokal toiletbygning vurderet til flere millioner

Sport

Øv! Lokalt OL-håb misser EM-guld

Indland

Borgere får sendt nye beredskabsråd som digital post

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Formand går af: "Det sandede til i selvfedme og uforsonlighed"

Sport

Vil spolere oprykningsfesten i Esbjerg

Lokal nyt

Forsvarsminister: Danskerne skal kunne klare sig selv i tre dage i krisesituation

Lolland

Stor cykelfest i byen: Lukker flere veje lørdag

Sport

NFC smidt på sommerferie med våd klud i ansigtet

Sport

Tyskland med storsejr i EM-åbning

Vejret

Åh nej: Masser af regn på vej - frygter skybrud på Sydhavsøerne