Broen er droppet og i stedet bliver det en tunnel til biler og tog, der i 2020 forbinder Tyskland og Danmark under Femern Bælt.
I mange år var det en bro alle talte om. Ingen troede på tunnelen. Men som en useedet outsider kom tunnelløsningen spurtende i yderbanen, og har i det seneste halve år taget de fleste med bukserne nede.
Miljøet vandt – sejladssikkerheden vejede tungest, og tyskernes indædte bromodstand fik en lige højre og blev sendt i gulvet. Den faste forbindelse bliver en tunnel. Sådan - og tak for det. En hurtig og klar politisk beslutning fra de danske trafikpolitikere, der sikrer, at den historiske beslutning er solidt forankret.
Den til tider hysteriske tyske modstand står meget svagt efter den danske beslutning. Danmark betaler for byggeriet, og derfor har vi også retten til at beslutte, om det bliver bro eller tunnel. Fra nu af bliver den tyske modstand kun af overfladisk betydning, da beslutningen er taget. Beskeden til de tyske skeptikere må klart være, at det er på tide at vågne op og komme ind i kampen for en fælles Femern-region. Fortsat modstand vil kun være til skade for de store muligheder, der er for at styrke landsdelene på hver sin side af Femern Bælt.
I årevis har den faste forbindelse til Tyskland været på tegnebrættet og genstand for evige politiske diskussioner og manglende beslutningsevne. Sådan har det ikke været det seneste år i Danmark. Transportminister Hans Christian Schmidt har vist sig som en handlekraftig minister med evne for at skabe brede løsninger taget på et sagligt grundlag. Det skal han og ministeriet have stor ros for.
Nu er beslutningen taget og den er klar. Lad os komme i gang og det kan ikke vente. Selvom tunnel-byggeriet efter planen først er afsluttet og klar til åbning i 2010, er der ingen tid at spilde. Dertil er opgaven for stor og omfattende for Lolland og Falster. Vi skal ikke bygge en tunnel til Tyskland.
Vi skal bygge og skabe en Femern-region, hvor det på trods af sproglige og kulturelle forskelle skal lykkes at skabe et politisk, økonomisk, erhvervsmæssigt og vigtigst af alt et folkeligt fællesskab til gavn for vækst og velstand.
Deltag i debatten med Chefredaktør, Søren Knudsen på Facebook.
Dette er en leder. Den er skrevet af et medlem af vores lederpanel og udtrykker Folketidendes holdning.
Debat
Så går vi i gang
Annonce
Seneste nyt
-
Mads Pedersen på podiet i Nysted
-
Mand afgået ved døden efter alvorlig ulykke
-
En af de helt tunge attraktioner kommer til Gedser
-
Mest omfattende ændring i 60 år: Slut med lange køer
-
Alvorligt færdselsuheld spærrede landevej
-
Sådan! Lollandsk OL-håb vinder EM-guld
-
Mænd kørte væk fra brand: - Klart vores mistanke, at den er påsat
-
Kæmper for at få uddannelser til Nakskov
-
31-årig mand stikker læge på psykiatrisk afdeling med en kniv
Annonce