Annonce
Erhverv

Analyse: Femern-regning kan betales hurtigere end ventet

Ny beregning viser, at Femern Bælt-forbindelsen kan betales tilbage flere år hurtigere en ventet.

Det vil tage mellem 32 og 37 år for brugerne af den kommende forbindelse over Femern Bælt at betale for projektet. Dermed ser regningen ud til at kunne betales hurtigere end først ventet, oplyser Transportministeriet og Femern Bælt på baggrund af en analyse af projektets økonomi.

Tidligere lød beregningen, at det ville tage 39 år at dække udgifterne. Tunnelen skal finansieres af brugerbetaling, men staten garanterer for de lån, som Femern Bælt-selskaberne optager.

- Den kortere tilbagebetalingstid skyldes en lavere realrente, en større EU-støtte samt at der nu er taget højde for effekten af sambeskatning med de øvrige ikke-kommercielle infrastrukturselskaber i Sund & Bælt-koncernen, skriver Transportministeriet i en meddelelse.

Transportminister Magnus Heunicke (S) vil til februar næste år fremsætte et forslag til anlægslov for projektet i Folketinget. Han kalder projektets økonomi for "robust".

-De opdaterede analyser bekræfter, at økonomien i Femern Bælt-projektet er robust, og at den faste forbindelse over Femern Bælt og de opgraderede danske landanlæg kan tilbagebetales på mindre end 40 år, siger ministeren i meddelelsen.

- Samtidig kan vi se, at forbindelsen vil styrke Femern Bælt-korridorens betydning for trafikken mellem Skandinavien og kontinentet, tilføjer han.

Femern Bælt-tunnelen mellem Lolland i Danmark og Femern i Tyskland bliver 17,6 kilometer lang og dermed verdens hidtil længste kombinerede bil- og togtunnel.

Den samlede pris for projektet bliver ifølge analysen 46 milliarder kroner i 2014-priser.

Ifølge beregningen vil Femern Bælt forbindelsen fortsat have en robust økonomi, selvom tunnelen skal konkurrere med færgeforbindelser, og selvom udviklingen i biltrafikken skulle blive påvirket af udsving i økonomien.

Ifølge en prognose vil 9400 personbiler og godt 1600 lastbiler bruge forbindelsen hver dag i 2025, når forbindelsen har eksisteret i fire år. Samtidig forventes 36 persontog og 65 godstog at benytte den faste forbindelse over Femern Bælt.

Fra 2026 til 2047 forventes en gennemsnitlig årlig vækst i passagerkøretøjstrafikken på 1,4 procent og i lastbiltrafikken på 1,2 procent.

Annonce
Erhverv

Danish Crown fremrykker lukning af Ringsted-slagteri

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Hun gik ind i kampen for at redde zoo - men Camilla jubler ikke over redning

112

10-årig hjalp kraftigt blødende mand: - Han er en hverdagshelt

Sport

Kaptajnen bliver på broen mindst et år mere - til tirsdag

Kultur

Hjerteproblemer holder Lisbet Dahl ude af Tivolirevyen

Lægehus lukker

Regionspolitiker: Førsteprioritet er at finde en læge der vil overtage praksis

EM i fodbold

Vildt mange skal til Tyskland: Nu tager Scandlines konsekvensen

Guldborgsund

Var engang landets største: Nu åbner de i gammel grisestald

Sport

Stor interesse for Mark O.-stævne: - Fænomenalt

Vejret

DMI skruer op: 30 grader på Lolland

Udland

Nu er det afgjort: Her er Natos næste generalsekretær

Indland

Aftaler med naboen er med til at forhindre indbrud i ferien

Sport

Danmark slider sig videre ved EM med nervøs nulløsning

Sport

Stort problem løst - NFH henter målvogter i Champions League-klub

Nakskov

Spektakulært syn: Kan ses og høres på lang afstand

Indland

Kunstig intelligens kan hjælpe læger med at opdage brystkræft

Annonce
Annonce
Lolland

Kø udenfor: 890 gæster indenfor på tre timer

Lokal nyt

Danmarks grønneste strøm trækker investeringer til Lolland-Falster

Politik

Messerschmidt trækker DF ud af klimalov efter aftale om CO2-afgift

Trafik

Flere problemer i travl tunnel: Men en enkelt opmuntring på vej

Lægehus lukker

Har ikke gjort deres arbejde: - Jeg er meget bekymret for fremtiden

Lolland

Godt nyt om Knuthenborgs forsvundne dino

Udland

Flere dræbte under voldsom demonstration i Kenya