Annonce
Erhverv

Analyse: Femern-regning kan betales hurtigere end ventet

Ny beregning viser, at Femern Bælt-forbindelsen kan betales tilbage flere år hurtigere en ventet.

Det vil tage mellem 32 og 37 år for brugerne af den kommende forbindelse over Femern Bælt at betale for projektet. Dermed ser regningen ud til at kunne betales hurtigere end først ventet, oplyser Transportministeriet og Femern Bælt på baggrund af en analyse af projektets økonomi.

Tidligere lød beregningen, at det ville tage 39 år at dække udgifterne. Tunnelen skal finansieres af brugerbetaling, men staten garanterer for de lån, som Femern Bælt-selskaberne optager.

- Den kortere tilbagebetalingstid skyldes en lavere realrente, en større EU-støtte samt at der nu er taget højde for effekten af sambeskatning med de øvrige ikke-kommercielle infrastrukturselskaber i Sund & Bælt-koncernen, skriver Transportministeriet i en meddelelse.

Transportminister Magnus Heunicke (S) vil til februar næste år fremsætte et forslag til anlægslov for projektet i Folketinget. Han kalder projektets økonomi for "robust".

-De opdaterede analyser bekræfter, at økonomien i Femern Bælt-projektet er robust, og at den faste forbindelse over Femern Bælt og de opgraderede danske landanlæg kan tilbagebetales på mindre end 40 år, siger ministeren i meddelelsen.

- Samtidig kan vi se, at forbindelsen vil styrke Femern Bælt-korridorens betydning for trafikken mellem Skandinavien og kontinentet, tilføjer han.

Femern Bælt-tunnelen mellem Lolland i Danmark og Femern i Tyskland bliver 17,6 kilometer lang og dermed verdens hidtil længste kombinerede bil- og togtunnel.

Den samlede pris for projektet bliver ifølge analysen 46 milliarder kroner i 2014-priser.

Ifølge beregningen vil Femern Bælt forbindelsen fortsat have en robust økonomi, selvom tunnelen skal konkurrere med færgeforbindelser, og selvom udviklingen i biltrafikken skulle blive påvirket af udsving i økonomien.

Ifølge en prognose vil 9400 personbiler og godt 1600 lastbiler bruge forbindelsen hver dag i 2025, når forbindelsen har eksisteret i fire år. Samtidig forventes 36 persontog og 65 godstog at benytte den faste forbindelse over Femern Bælt.

Fra 2026 til 2047 forventes en gennemsnitlig årlig vækst i passagerkøretøjstrafikken på 1,4 procent og i lastbiltrafikken på 1,2 procent.

Annonce
Erhverv

Vejrø-milliardær gør vildt køb af flamboyant englænder

Erhverv

Det koster at åbne nyt: Millionunderskud i første regnskab

Annonce
Annonce
Royalt besøg

Et hav af mennesker: Kongen gjorde en uventet entré

Erhverv

Vejrø-milliardær gør vildt køb af flamboyant englænder

Royalt besøg

Se video: Her kommer kongen til Lolland

Royalt besøg

Bente er klar som den første: - Jeg synes, det er stort

Guldborgsund

En af de helt tunge attraktioner kommer til Gedser

Guldborgsund

Vil lokke nye til: Prøv at bo her før du køber

Indland

Sommervarmen er på vej: Så varmt bliver det

Femern

I dag sker det: Medier flokkes til Rødbyhavn

Rødby

Mest omfattende ændring i 60 år: Slut med lange køer

112

Alvorligt færdselsuheld spærrede landevej

112

31-årig mand stikker læge på psykiatrisk afdeling med en kniv

Sport

Sådan! Lollandsk OL-håb vinder EM-guld

Lolland

Kæmper for at få uddannelser til Nakskov

Sport

Mads Pedersen på podiet i Nysted

112

Uheld på Sydmotorvejen: Person kørt på sygehuset

Indland

Borgere får sendt nye beredskabsråd som digital post

Annonce
Annonce
112

Mand afgået ved døden efter alvorlig ulykke

Fejø

Klimaaktivisterne tøver ikke længere: Vigtige retningslinjer

Politik

Forsvarsminister: Danskerne skal kunne klare sig selv i tre dage i krisesituation

Sport

Øv! Lokalt OL-håb misser EM-guld

112

Mænd kørte væk fra brand: - Klart vores mistanke, at den er påsat

Sport

Vil spolere oprykningsfesten i Esbjerg

Lolland

Stor cykelfest i byen: Lukker flere veje lørdag