Mejerigiganten har stor succes med mærkevarer i USA, Mellemøsten og Rusland.
Mens politikere i valgkampen famler efter nøglen til øget vækst, så ser Arla Foods ud til at have fundet den - i hvert fald for mejeribranchens vedkommende.
Arla Foods - som ejes af danske, svenske og tyske mælkeproducenter - valgte i 2010 at satse på forædling af mælk til blandt ost og innovation af nye mælkeprodukter. Og det giver nu pote.
Arlas salg boomer på de fjerne markeder i Nordafrika, Mellemøsten, USA og Rusland.
- Vi kan se, at vi nu har fået et gennembrud for vores mærkevarer, efter at udviklingen i omsætningen i mange år har været flad. De skibe, vi har sat i vandet, holder vand, siger Arla Foods finansdirektør Frederik Lotz.
- Væksten har været meget markant på de vækstmarkeder, vi har satset på,
Arla har i første halvår af 2011 haft en samlet stigning i omsætningen på 12 procent.
Noget af stigningen skyldes højere verdensmarkedspriser på mælk og andet en fusion med det tyske mejeriselskab, Hansa-Milch, som nu indgår i Arla Foods regnskab.
Men Arla har også øget salget i mængder af mærkevarer som Costella-oste, Lurpak-smør og alle de mælkeprodukter, der står Arla på i modsætning til mælkepulver og andre såkaldte bulkvarer.
Stigningen har især været markant på internationale markeder som Mellemøsten, Rusland og USA.
- De europæiske forbrugere er stadig forsigtige. Men på markeder som Rusland, Polen og USA er omsætningen af mærkevarer steget med op til 50 procent, siger Frederik Lotz.
Det er Mellemøsten og Nordafrika, som trækker det store læs i Arlas vækst.
Her er Arla mere end tilbage på niveauet før Muhammedkrisen, der førte til en storstilet boykot af mejerikoncernen blandt butikker og forbrugere.
- Samlet set er vi nu en spids over omsætningen fra før 2008, siger Frederik Lotz.
/ritzau/