B&O rydder op og lancerer ny strategi, som skal mere end fordoble salget til op mod 10 milliarder kroner.
Ambitionerne er stadig store i Struer-virksomheden Bang & Olufsen.
Selv om salget i slutningen af regnskabsåret falder med ni procent, smider selskabets topchef Tue Mantoni nu en ny femårs-strategi på bordet for producenten af luksus fjernsyn og lydanlæg, der skal rette op på nedturen og banke omsætningen i vejret.
Formålet med strategiplanen er at lande en omsætning i omegnen af 8-10 milliarder kroner om året.
Det er mere end en fordobling af den nuværende omsætning, som for regnskabet 2010/2011 landede på godt 2,8 milliarder kroner.
- Vi tror, at mange flere forbrugere kan blive begejstrede for det, som vi kan tilbyde, men i dag er der bare mange, som ikke har fået øje på os, siger Tue Mantoni.
Han fortæller, at B&O derfor vil lancere nye produkter, der kan øge kendskabet til virksomheden og tiltrække nye kunder.
Samtidig er virksomheden klar til at ændre på butikkerne. Håbet er at levere en mere dynamisk og engageret oplevelse for kunderne.
- Vores butikskoncept var revolutionerende for 10-15 år siden, men i dag er det ikke ordentlig sammenhæng mellem vores innovative og smukke produkter og den fornemmelse, som det er at besøge vores butikker, siger Tue Mantoni.
Som en del af strategien forlader salgsdirektør Christian Winther B&O, og samtidig rykker Struer-virksomheden deres salgs og marketingsafdeling til København.
Topchef Tue Mantoni, som satte sig i stolen i februar i år, kan glæde sig over, at Bang & Olufsen har vendt sidste års minus på bundlinjen på 50 millioner kroner til et plus på 40 millioner kroner. Samtidig er den samlede omsætning steget med fire procent.
Det er især salget af lydanlæg til luksusbiler, som banker omsætningen op. Salget steg her med 69 procent.
Virksomheden forventer et resultat før skat for 2011/12 i niveauet 100 millioner kroner og en omsætning på over tre milliarder kroner.
/ritzau/