Møbelkæden Biva med 39 butikker landet over køber kæden Tæppeland, der har 26 butikker.
Møbelkæden Biva med 39 butikker landet over køber kæden Tæppeland, der har 26 butikker. Dermed skabes en ny, stærk aktør på det danske marked for boligindretning, oplyser Biva.
Det nye fælles selskab får en omsætning på over 600 millioner kroner.
De to varemærker Biva og Tæppeland vil leve videre side om side. Men sammenlægningen giver positive effekter i forhold til fælles butikker og markedsføring.
- Vi opnår væsentlige fordele og forventer at kunne tilbyde endnu bedre produkter og priser, siger Torben Løvdal, administrerende direktør i Biva.
Han mener, at kædernes produkter, møbler og gulvbelægning, passer perfekt sammen.
- Vores to virksomheder bliver væsentligt stærkere sammen end hver for sig, siger han.
Tæppelands direktør, Louise Bechmann, fortsætter i det nye selskab som direktør for forretningsudvikling.
Hun skal stå for integration af de to virksomheder - i første omgang med fælles forretninger i syv-otte byer.
- I takt med at vi høster erfaringer med det nye koncept, gennemgår vi landet og gennemfører flere sammenlægninger, siger hun.
Investorerne bag det fælles selskab tilfører Biva-Tæppeland 40 millioner kroner. Majoritetsaktionær er ALMC, tidligere Straumur, mens også tidligere IKEA-chef Anders Moberg og Tæppeland-stifter Jørn Jensen er medinvestorer.