Intet er godt nok til lillemand. Kunderne går efter designertøj til de mindste. Og det smitter af på modeugen.
Børnetøjsmoden er ikke længere en spirende undergrund blandt danske designere.
Gennem flere år har det vist sig, at der er penge i sprudlende og spraglet tøj til junior - og modemesserne i København har med glubende appetit kaste sig over branchen.
Den første egentlige børnetøjsmesse så dagens lys tilbage i 2005 i CIFF Kids. Og for et år siden kom den alternative CPH Kids til. Modeugen starter i København torsdag og varer weekenden over.
- Vi startede som noget, der skulle være anderledes. Det var det, udstillerne efterspurgte. Og for os er det vigtigt, at modemesserne i København vokser sig større og større, for vi er presset fra messer i blandt andet London og Berlin, siger Lone Holm, der er direktør for CPH Kids.
Jens Birkeholm, direktør i Dansk Detail, siger, at finanskrisen var hård for børnetøjet, og mange butikker måtte lukke i månederne efter.
Årsagen er, at man i årene inden red med på bølgen, da folk købte dyrt ind for friværdien eller for lån. Men da forbrugerne spændte livremmen ind, slog det igennem i butikkerne.
- Vi er på vej op igen lige så stille og roligt. Det er ikke de helt dyre mærker og heller ikke de helt billige, folk går efter. Det er tøjet, der ligger i midten, siger direktøren.
Sidste år steg omsætningen af tøj med tre procent - og børnetøjet havde samme stigning.
- Det er et tal, der er steget fra det meget lave tal i 2009. Men det går den rigtige vej, siger Jens Birkeholm.
/ritzau/