Venstrefløjen og fagbevægelsen brugte i 2010 fem gange så meget på annoncer som regeringen og dets støtter.
Venstrefløjen og fagbevægelsen går efter at vælte den siddende regering og statsminister Lars Løkke Rasmussen. Og den slags koster penge.
En opgørelse fra Gallup viser således, at fagforeningerne og venstrefløjspartierne i listepriser på annoncer tilsammen spenderede 99.573.599 kroner sidste år. Det skriver B.T.
Det tilsvarende beløb for Venstre og De Konservative plus støttepartierne Liberal Alliance og Dansk Folkeparti løb op i 22.515.232 kroner.
S-leder Helle Thorning-Schmidt kan især takke fagforbundet 3F, der med over 37 millioner kroner i annoncer, har brugt over halvanden gang så meget som hele blå blok i 2010.
Kommunikationschef i 3F Palle Smed erkender ærligt, at en stor del af annoncerne har til formål at vælte Lars Løkke.
- Vi har da brugt nogle millioner, og det er da ingen hemmelighed, at vi har besluttet at bruge fem millioner kroner mod regeringen op til den kommende valgkamp.
- Vi indrykker gerne politiske annoncer, når det handler om at forsvare vores medlemmers interesser, siger Palle Smed til B.T.
Venstrefløjens politikere klager ellers ofte over, at de borgerlige partier har langt flere ressourcer til at føre kampagner for.
- Højrefløjen kommer altid til at slå os på budgetter. De får penge af tobaksindustrien og bankerne osv. Vi har evnen til at begejstre og mobilisere, sagde Thor Møger Pedersen, næstformand i SF den 27. marts sidste år til Information.
Men Gallups opgørelse får nu Venstres næstformand Kristian Jensen til at kalde oppositionen for hyklere.
- De får annoncer, der bakker dem op for et uhørt antal millioner fra fagbevægelsen. Det er hykleri, når socialdemokraterne og SF siger, at de ingen penge har, når fagforeningerne spytter et så stort antal millioner i deres valgkamp, siger Kristian Jensen til B.T.
/ritzau/