Brancheorganisationen Dansk Byggeri kritiserer nøl med investeringer.
- Alle ville blive rigere, hvis politikerne får sat gang i en række trafikprojekter i regionen. Det er afgjort på høje tid, at man for alvor prioriterer at gøre noget ved bilkøer på vejene og de lange transporttider med tog.
Det mener Jesper Toftebjerg-Andersen, formand for Dansk Byggeri Sjælland & Lolland-Falster.
Brancheorganisationen har med tænketanken Kraka lavet en oversigt, som viser, at der i Region Sjælland ligger flere samfundsmæssigt rentable vej- og jernbaneprojekter og venter.
Hvad angår jernbane-tid går det i parentes bemærket set fra Lolland-Falster den helt forkerte vej tidsmæssigt lige nu og år frem. Allerede her fra slutningen af marts og cirka et halvt år frem står den på bustransport for pendlerne og alle andre passagerer på grund af sporarbejder.
Men en række andre trafikprojekter står ifølge Dansk Byggeri i kø: Opgradering af hastighed på S-banen, opgradering af jernbanen Ringsted-Odense, elektrificering på Sjælland og resten af landet samt sidste etaper af Kalundborgmotorvej og udbygning af rute 54 Rønnede-Næstved. Nogle af projekterne har ifølge Dansk Byggeri ligget stille i 10 år - selv om de er besluttet politisk.
- Femernprojektet er ifølge vores analyse også klart en rentabel investering. Jeg håber, byggeriet snart kan komme i gang, så det kan give job og aktivitet til Lolland-Falster og op på Sjælland. Femern-forbindelsen vil gøre Lolland-Falster til et trafikalt knudepunkt, så det er positivt, at regeringen har fremrykket investeringerne i landanlæg til forbindelsen, siger Jesper Toftebjerg Andersen.
- Samfundsøkonomisk har vi altså en række gavnlige projekter, så jeg kan kun opfordre politikerne til at komme i gang nu, tilføjer han.