Højere omkostninger, dårligt vejr og svære markedsforhold har kostet på bundlinjen hos Carlsberg.
Mens Carlsbergs markedsandelen kun steg svagt i Nord- og Vesteuropa i de første ni måneder, så gik det langt bedre i Asien.
Samlet kom Carlsberg lidt bedre ud end ventet på bundlinjen, mens salget og driften skuffede.
Forventningerne til året fastholdes dog.
Den asiatiske forretning voksede markant i tredje kvartal og kunne for de tre måneder levere resultater, der var bedre end markedets forventninger.
- Væksten fortsatte på de asiatiske markeder i de første ni måneder af året med Vietnam og Nepal som eneste undtagelser som følge af koldt vejr i starten af året og udfordrende makroøkonomiske forhold, skriver Carlsberg om Asien.
Omsætningen i Asien gik frem med 23 procent til 1805 millioner kroner i forhold til samme periode sidste år, mens resultatet af den primære drift steg til 389 millioner kroner, en vækst på 26 procent. Dermed endte overskudsgraden på 21,5 procent.
Omsætningen blev 17.440 millioner kroner mod 17.708 millioner kroner i tredje kvartal 2010, Analytikerne havde ventet en omsætning på 17.667 millioner kroner.
Koncernchef Jørgen Buhl Rasmussen har følgende kommentarer til resultatet:
- 2011 har været et udfordrende år, og vi har oplevet modvind som følge af højere inputomkostninger (dyrere råvarer red.), dårligt vejr og vanskelige markedsforhold på vores største marked.
- Vi har bestræbt os at kompensere for den negative effekt af disse udfordringer ved fortsat at fokusere på at fremme effektiviteten i alt, hvad vi foretager os.
Carlsberg planlægger i kølvandet på regnskabet at fremskynde en række strukturelle tiltag for at kunne blive endnu mere effektive og kundeorienteret.
/ritzau/