De politiske løfter om at flytte godstransport fra landevejen til jernbanen kører ud i en blindgyde.
Mens de danske veje er ved at drukne i lastbiler, er det storstilede projekt med at få mere gods over på jernbanen kuldsejlet.
Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten mandag.
Selvom der de seneste 20 år er hældt milliarder af kroner i at få mere gods over på skinnerne, er mængden af gods faldet til en fjerdedel på 10 år.
Kun omkring én procent af den nationale godsmængde i Danmark køres i dag på tog.
For 10 år siden ejede de danske jernbaneselskaber 3.100 godsvogne - i dag er antallet raslet ned til 153.
Til gengæld volder lastbilerne store problemer i blandt andet Trekantsområdet, hvor hvert tredje køretøj på motorvejen er en lastbil.
Både politikere og erhvervsliv erkender, at projekt gods på jernbane er mislykkedes.
- Overordnet er alle enige om, at det er en god idé at få mere gods over på jernbanen, siger Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen.
- Men toget kan ikke konkurrere prismæssigt med lastbilen, ligesom toget ikke kan garantere samme rettidighed. Derfor vælger mange lastbilen frem for toget, forklarer han.
Det handler om nye investeringer i godsterminaler og flere jernbaneskinner, hvis godstogene skal have en chance, mener Venstre-politikeren.
Hos Socialdemokraterne lyder det, at man bør lægge en særlig afgift på lastbilerne i stil med det, som man har i Tyskland.
Men ifølge Dansk Industri er lastbilen bare bedre, hurtigere, mere fleksibel og billigere.
- De høje politiske løfter om at flytte gods fra landevejen til en mere miljøvenlig transport på jernbanen er ikke lykkedes. Hverken i Danmark eller i EU, siger direktør Michael Svane fra DI Transport.
Han mener ikke, at der er noget, der for alvor tyder på, at godstransport på jernbane kommer til at vinde markedsandele, skriver Jyllands-Posten.
Ifølge tal fra OECD har Danmark formentlig Europa-rekord i at transportere lidt gods på skinner.
/ritzau/