Annonce
Erhverv

Danske rederigiganter kan komme i klemme i OW Bunker-krig

Mærsk og Ultrabulk kæmper for at undgå dobbeltregninger eller skibsarrest efter OW Bunker-konkurs.

OW Bunkers storbank ING har sat flere sejl ind i kampen for at få pengene ind efter olieselskabets konkurs, og bankens intensiverede bestræbelser kan betyde, at danske rederier som Mærsk, Stena Weco, Ultrabulk og flere andre kan komme i klemme.

Det fremgår ifølge Børsen af interne papirer fra OW Bunkers konkursbo sammenholdt med retsdokumenter fra USA og Storbritannien.

Et år efter OW Bunkers konkurs skruer ING sammen med kuratorerne voldsomt op for pengejagten.

ING ønsker ikke at kommentere offensiven, der dog bekræftes af Pernille Bigaard, partner hos Plesner og kurator på OW Bunkers konkursbo.

- ING intensiverer bestræbelserne for at få pengene ind, og det er godt for konkursboet, for vi har også en interesse i, at bankerne får inddrevet så mange penge som overhovedet muligt, siger hun til Børsen.

Det rammer rederier, der med trusler om skibsarrester bliver mødt med krav om dobbeltbetaling for bunkerolie for samlet 6,8 milliarder kroner.

Rederierne kommer i klemme, fordi de har købt skibsbrændstof af OW Bunker, men fået den leveret af en anden, fysisk olieleverandør. Begge parter kræver betaling for den samme bunkerolie med trusler om at tage arrest i rederiernes skibe.

- På grund af forskelle i international lov om søpant risikerer vi arrest af vore skibe, hvis vi betaler OW Bunker-boet for den leverede olie, siger Henrik Sleimann Petersen, direktør i Ultrabulk, til Børsen.

Dilemmaet er, at hvis de betaler OW Bunker-boet pengene for brændstof, så bliver hele beløbet i konkursboet. Pengene går aldrig videre til den oprindelige leverandør, og så kommer den fysiske leverandør efter dem.

Sammen med 15 andre rederier herunder danskbaserede Stena Waco og sydfynske Rederiet MH Simonsen har Ultrabulk ifølge shippingmediet Lloyd's List anmodet en britisk domstol om hjælp.

De vil have domstolen til at beslutte, at deres skibe ikke må arresteres, før det er afgjort i retten, om de skal betale til OW Bunker eller til den fysiske olieleverandør.

Mærsk er ikke en del af det britiske slagsmål, men selskabet har også et udestående med OW Bunkers konkursbo.

Annonce
Erhverv

Danish Crown fremrykker lukning af Ringsted-slagteri

Erhverv

PostNords brevfolk genoptager arbejdet efter kortvarig strid

Annonce
Annonce
Sport

Stort problem løst - NFH henter målvogter i Champions League-klub

Lolland

Kø udenfor: 890 gæster indenfor på tre timer

Sport

Danmark slider sig videre ved EM med nervøs nulløsning

Guldborgsund

Var engang landets største: Nu åbner de i gammel grisestald

Samfund

Har ikke gjort deres arbejde: - Jeg er meget bekymret for fremtiden

Nakskov

Spektakulært syn: Kan ses og høres på lang afstand

Lægehus lukker

"Katastrofe" og "fuldkommen vanvittigt:" Conny ked af chokerende lukning

Lokal nyt

Danmarks grønneste strøm trækker investeringer til Lolland-Falster

Trafik

Flere problemer i travl tunnel: Men en enkelt opmuntring på vej

Udland

Flere dræbte under voldsom demonstration i Kenya

Lolland

Godt nyt om Knuthenborgs forsvundne dino

Sport

NFC henter ungt talent hjem fra Vejle

Lægehus lukker

Lægehus lukker: 7.500 patienter skal have ny læge

Sport

Jens fra Nykøbing er ny superligatræner: Bliver chef for kæmpe stab

112

13-årigt offer i Korsør-sagen vil overvære domsafsigelsen

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Lukningstruet zoo er reddet

Vejret

Nu lægger sommervarmen sig over Sydhavsøerne: Så varmt bliver det

112

Politiet efterlyser: Har du set Bent?

Politik

Få overblikket: Her er hovedpunkterne i den grønne trepartsaftale

112

108 taget i fartkontroller - 18 får et klip

Sport

Rolf Sørensen melder fra til Touren med hjerteproblemer

Politik

Minister efter ny aftale: Så meget stiger prisen på oksekød