Private er blevet glade for at lease bilen, og bilfirmaerne venter endnu større rykind. FDM advarer dog om faldgruber.
Bilforhandlerne står for tiden i kø for at lokke danskerne ind i deres butikker med tilbud om privatleasing. Det får bilkøberne til at lease som aldrig før.
I Danmarks Automobilforhandler Forening fortæller administrerende direktør Preben Kjær, at der i årets første tre måneder er blevet leaset cirka 4000 biler.
Det er mere end en fordobling på godt et år, og svarer til omkring 12 procent af bilmarkedet.
- Vi forventer, at tendensen fortsætter resten af året, siger Preben Kjær, der glæder sig over tallene:
- Privatleasing lokker en masse nye kunder ind i butikken, og det kan være med til at trække salget af biler op for hele 2010.
Et af danskernes mest foretrukne bilmærker Toyota er efter længere tids tøven nu også hoppet med på leasingvognen.
- Markedet bevæger sig meget kraftigt i retning mod, at privatleasing bliver større og større i Danmark. Det skal vi selvfølgelig også være med på, siger René Mouritsen, pressechef i Toyota Danmark.
Blandt de klare fordele ved privatleasing er, at man hverken skal tænke på uventede værkstedsregninger eller bekymre sig om, hvor meget bilen er dykket i værdi, når den igen skal sælges.
Men hos bilejernes interesseorganisation FDM advarer man danskerne mod blindt at springe på leasingbølgen.
Jurist Casper Schad peger på, at det især er vigtigt at være opmærksom på, hvem der vurderer, om bilen er afleveret i god stand, når aftalen udløber.
- Hvis det er leasingselskabet selv, har de en interesse i at malke forbrugeren mest muligt, så de får bilen hjem efter tre år uden ridser og småknubs og nemt kan sælge den videre. Man kan derfor ende med en ubehagelig økonomisk overraskelse, pointerer Casper Schad fra FDM.
/ritzau/