Julehandlen var det eneste lyspunkt for dansk detailhandel i 2010. Årets samlede salg var dårligere end i 2009
Danskerne holder fortsat tegnebogen tæt til kroppen. 2010 blev et trist år for dansk detailhandel, viser nye tal fra Danmarks Statistik.
Renset for prisudvikling var der i hele 2010 tale om en nedgang i salget på 0,3 procent i forhold til 2009.
- Stemningen blandt danskerne er simpelthen bare endnu ikke til at shoppe løs i butikkerne, siger Lone Kjærgaard, chefanalytiker i Arbejdernes Landsbank, i en kommentar til tallene.
Det blev altså ikke til den afgørende vending i danskernes forbrug, som de hårdtprøvede butikker længe har sukket efter. Detailsalget har nu stået i stampe i to år.
- Siden indekset tog et markant dyk i 2008, har det stort set ikke rørt sig ud af stedet. I 2010 har det ligget otte procent under niveauet i 2007, siger Lone Kjærgaard.
Kun ved årets julehandel slog forbrugerne sig lidt løs. Det samlede detailsalg i november og december var 1,1 procent højere i 2010 end i 2009.
- Det er glædeligt, at forventningen om en svagt stigende julehandel i 2010 holdt stik, for detailhandlen har sukket efter en god julehandel.
- Men det ændrer desværre ikke det faktum, at 2010 samlet set har været endnu et hårdt år for detailhandlen, siger økonom i Dansk Erhverv Mira Lie Nielsen.
Danskerne er blevet sparsommelige, mener hun.
- Trods en gennemsnitlig fremgang i de disponible indkomster på ca. seks procent i 2010, så steg privatforbruget kun med ca. to procent, og samtidig er detailhandlens andel af det samlede privatforbrug faldet de seneste par år, siger Mira Lie Nielsen.
Det er fornuftigt for den enkelte families økonomi - men skidt for butiksbranchen, tilføjer hun.
/ritzau/