De russiske ølpriser er steget voldsomt. Og at der drikkes mindre øl her, smitter af på overskud i Carlsberg.
Russerne drikker ikke så meget øl fra danske Carlsberg, som bryggerikoncernen havde regnet med. Derfor nedjusteres forventningerne til hele året nu.
Så selvom økonomien blandt de russiske forbrugere er blevet forbedret, så smitter en stigning i ølpriserne på en tredjedel på halvandet år af på tørsten.
Koncernchef Jørgen Buhl Rasmussen siger, at resultatet i andet kvartal 2011 ikke var som forventet.
- Det tager længere tid end forventet for de russiske forbrugere at vænne sig til de exceptionelle prisstigninger, siger han og fortsætter:
- Det påvirker indtjeningen på det russiske marked i 2011 negativt og er den væsentligste årsag til vores ændrede forventninger for 2011, lyder det fra Jørgen Buhl Rasmussen i en kommentar til halvårsresultatet.
Og koncernchefen er sikker på, at den russiske forretning igen vil begynde at vokse.
Samlet fik koncernen et overskud før skat på 3,3 milliarder kroner i årets første halvår mod 4,5 milliarder for den samme periode i 2010. Nedgangen sker på trods af en stigning i omsætningen på omkring 2,3 milliarder kroner til 31 milliarder.
- Samlet glæder det mig, at resten af gruppen er på rette kurs. Igennem første halvår har vi fastholdt vores fokus på at gennemføre effektiviseringer samt opnå langsigtet salgsværdivækst, siger Jørgen Buhl Rasmussen.
Samlet regner Carlsberg med at få et resultat af primær drift før særlige poster på omkring 10 milliarder kroner. Det tal lå på 10,25 milliarder i 2010.
/ritzau/