Annonce
Erhverv

EU giver grønt lys for offentlig støtte til Femern

Arkivfoto. Foto: Femern A/S.

Margrethe Vestager glæder sig over grønt lys for den offentlige finansiering af den faste Femern-forbindelse.

EU-Kommissionen har godkendt den danske model for offentlig finansiering af den faste vej- og jernbaneforbindelse over Femern. Den strider ikke mod EU-reglerne for statsstøtte, siger EU's konkurrencekommissær, Margrethe Vestager.

Det er rederiet Scandlines, der driver færgerne mellem Rødby og Puttgarden og dermed sejler over Femern Bælt, der har klaget til EU-Kommissionen.

Scandlines mener, at der er tale om ulovlig og konkurrenceforvridende statsstøtte i den model, der er valgt for offentlig finansiering af projektet.

Men det afviser Margrethe Vestager med den begrundelse, at finansieringen under alle omstændigheder følger EU-reglerne for statsstøtte, fordi den "fremmer virkeliggørelsen af et vigtigt projekt af fælleseuropæisk interesse".

- Den faste forbindelse over Femern Bælt vil gøre rejsetiden mellem Tyskland og den østlige del af Danmark og de andre nordiske lande langt kortere. Det er til gavn for både befolkningen og økonomien, siger Margrethe Vestager.

- Derfor er jeg meget glad for, at vi i dag har godkendt den offentlige finansiering af projektet efter EU's statsstøtteregler, siger hun.

Finansieringsmodellen, som Danmark vil bruge, indebærer offentlig støtte til projektering, anlæg og drift af den 19 kilometer lange tunnel under Femern, med en firesporet motorvej med nødspor og en elektrificeret dobbeltsporet jernbane, og af vej- og jernbaneanlæggene i Danmark.

Danmark hæfter for hele den faste forbindelse fra den danske kyst og helt frem til den tyske kyst og desuden for de danske landanlæg.

Den samlede pris for Danmarks del af projektet er lige nu 64,4 milliarder kroner, inklusiv 10 milliarder kroner for en ny jernbane fra Rødbyhavn til Ringsted, og det beløb vil den danske stat yde statsgaranti for.

EU-Kommissionen lovede i juni at støtte den danske del af projektet med 589 millioner euro, godt 4,4 milliarder kroner, fra 2016 til 2019 gennem sin Connecting Europe-pulje.

Det er kun halvdelen af, hvad Danmark på forhånd havde forventet at få i EU-støtte til den faste forbindelse over Femern.

Transportminister Hans Christian Schmidt (V) har nu bedt om et møde med EU-Kommissionen for at få en forklaring på, hvorfor EU-støtten ikke er blevet højere.

Danmark har dog mulighed for at søge om mere EU-støtte senere i projektet.

  • Arkivfoto. Foto: Femern A/S.
Annonce
Erhverv

Det koster at åbne nyt: Millionunderskud i første regnskab

Annonce
Annonce
Rødby

Mest omfattende ændring i 60 år: Slut med lange køer

112

Mænd kørte væk fra brand: - Klart vores mistanke, at den er påsat

112

Alvorligt færdselsuheld spærrer landevej

Lolland

Kæmper for at få uddannelser til Nakskov

Guldborgsund

Claus Meyer lykkelig: Slår dørene op i "sin elskede by"

Sport

Sådan! Lollandsk OL-håb vinder EM-guld

Guldborgsund

Danmarks dyreste lokum? Lokal toiletbygning vurderet til flere millioner

112

31-årig mand stikker læge på psykiatrisk afdeling med en kniv

Indland

Borgere får sendt nye beredskabsråd som digital post

Lokal nyt

Forsvarsminister: Danskerne skal kunne klare sig selv i tre dage i krisesituation

112

Uheld på Sydmotorvejen: Person kørt på sygehuset

Fejø

Klimaaktivisterne tøver ikke længere: Vigtige retningslinjer

Guldborgsund

Formand går af: "Det sandede til i selvfedme og uforsonlighed"

Sport

Øv! Lokalt OL-håb misser EM-guld

Vejret

Åh nej: Masser af regn på vej - frygter skybrud på Sydhavsøerne

Annonce
Annonce
Sport

NFC smidt på sommerferie med våd klud i ansigtet

Sport

Vil spolere oprykningsfesten i Esbjerg

Indland

Tiltalt for Meng-drab skrev brutale noveller om bortførsler

Lolland

Stor cykelfest i byen: Lukker flere veje lørdag

Guldborgsund

Kæmpe fest på Torvet blev et tilløbsstykke: Se alle billederne

Sport

Tyskland med storsejr i EM-åbning

Nykøbing

Påvirket mand kørte cyklist ned: Politiet søger vidner